ההסתדרות חידשה את סכסוך העבודה בחברות התעופה הישראליות, בעקבות הסכם "שמים פתוחים" שנחתם על ידי שר התחבורה, ישראל כץ. בחודש פברואר תכננו משרד התחבורה ורשות שדות התעופה הישראליות לחתום על ההסכם, ואז הוכרז סכסוך העבודה בשלוש חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר. הטיפול בהסכם הוקפא לאחר ששר התחבורה אמר שיבדוק את הנושא מחדש. בחודש מאי דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא והחליטה להקפיא את ההתקדמות בטיפול בהסכם.
שלשום התברר כי שר התחבורה חתם על ההסכם באופן מפתיע, ללא ניהול משא ומתן עם העובדים וללא דיון על השלכות תנאי העסקתם ועתידם של העובדים. ואז הודיע יושב ראש איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, על סכסוך העבודה להנהלות שלוש החברות.
הסכם שמים פתוחים מאפשר לחברות זרות אירופיות מתחרות לנחות בישראל, במטרה להגביר את התחרות בענף. אולם חברות התעופה הישראליות טוענות כי התחרות אינה הוגנת ועלולה להביא לירידה משמעותית בהיקף הפעילות של החברות הישראליות, ולפגיעה בפרנסתם של משפחות רבות.
בענף התעופה הישראלי עובדים כ-7,000 עובדים וקיימות כ-25 אלף משרות הנתמכות באופן ישיר על ידי סקטור התעופה. החברות טוענות כי ההסכם יביא לאובדן של פרנסתם של עובדים רבים, מאחר שהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גדולות בהרבה מהוצאות אלה של החברות הזרות. בנוסף, על פי חוק הגנת הצרכן, נוסע שטיסתו התבטלה זכאי לקבל את מלוא כספו בחזרה, וזאת בניגוד לחוקים הקיימים באירופה. הדבר יפגע ברווחיות החברות הישראליות באופן משמעותי לעומת רווחיות החברות הזרות.
כמו כן דורשים העובדים מתן הזדמנות שווה בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות בינלאומיים, והבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות.
לדבריו של אדרי, שר התחבורה ביצע "מחטף" על גבם של העובדים ובניגוד להמלצות ועדת הכלכלה.
אם במהלך 14 הימים הראשונים מיום הכרזת סכסוך העבודה לא תושג הסכמה בין הצדדים, יהיו רשאים העובדים לפתוח בעיצומים ובשביתה.