כלים טכנולוגיים או העולם הווירטואלי בכללותו, על השפע שהוא מציע לנו (שפע שגדל מיום ליום, משעה שעה ואף מדקה לדקה), השפיעו על תפישת ההדרכה בארגון. שוק העבודה הדינאמי מייצר מחסור תמידי בידע תיאורתי ומעשי, בכלים, ברעיונות ובדוגמאות קונקרטיות. העובדים זקוקים למידע, להכוונה, להדרכה, לתמיכה מקצועית בכל פעם שהם נתקלים באתגרים חדשים במסגרת עבודתם. הכשרה מקצועית עם כניסתם לעבודה בתוספת סדרת הדרכות/ השתלמויות/ ימי עיון מתוכננים מראש על פי תוכנית סגמנטלית כבר לא מהווים פיתרון. העובדים והמנהלים נזקקים לפתרונות 'כאן ועכשיו' לבעיות שכלל לא היו בתוכנית או בתחזית כאשר הכינו תוכנית הדרכה סגמנטלית.
תוכנות חדשות שיוצאות לשוק כמידי יום, טרנדים חדשים, חדירת מוצרים ושירותים חדשים, פנייה לשווקים חדשים, לקהל יעד חדש, או פיתוח נישה חדשה… כל אלה מעמידים את העובדים והמנהלים במצב שבו הם מרגישים בחוסר קונקרטי מידי בידע מקצועי קונקרטי ובכלי עבודה מעשיים.
מה שהארגון זקוק לו הוא פתרונות למידה והדרכה, על רקע אתגרים וצרכים חדשים אד הוק – כאן ועכשיו. תהליך הלמידה עבר 'מיתוג' מחדש בארגון וכיום הוא כבר לא נתפש כ-event (אירוע) או program (תוכנית) אלא הוא נתפש כ-Process – תהליך מתמשך.
ארגונים עוברים משיטת עבודה של תכנון ימי הדרכה, כיתות הדרכה, מדריכים, הקצאת שעות הדרכה לשיטה של הטמעת מערך למידה, תוך כדי עבודה, כחלק מהרוטינה היום-יומית. הארגון לא רק תומך אלא מעודד את העובדים לשלב למידה כחלק מהעבודה בהתאם לצרכים ואתגרים קונקרטיים בשיטת Learning on demand (למידה על פי דרישה).
הטכנולוגיה תרמה תרומה עצומה לפיתוח כלי הדרכה, שימור ידע והעברת ידע בארגון ו/או בקהילה מקצועית. מפיתוח לומדות, דרך יצירת קהילות לצורך למידה ושיתוף ידע ועד לגיימיפיקיישן (אפליקציית מחשב או מובייל המאפשרת למשתתף ללמוד ולתרגל תוך כדי משחק אינטראקטיבי המייצר חוויית משמש חדשה).
אחד האמצעים היותר שימושיים להעברת מידע הוא פלטפורמת הווידיאו. שיטת ההדרכה בארגון באמצעות סרטוני וידיאו מהווה פתרון אדיר לארגון בעיקר מהסיבות הבאות:
- בכל ארגון יש כיום את היכולת (הידע והכלים הטכניים) להפיק סרטוני הדרכה פשוטים. סרטונים אלה מאפשרים לארגון להפיק בעצמו חומרי הדרכה בעלות נמוכה מה שמוזיל משמעותית את תקציב ההדרכה ומאפשר לארגון למקדאת ההדרכה בצרכים הספציפיים שלו.
- הדרכות בווידיאו מאפשרות לעובדים 'לעבור הדרכה' מבלי להתייצב בהדרכה וגמישות זו מאפשרת לעובדים להיחשף לידע מבלי לשבש את רצף העבודה. עובדים יכולים להתחבר לסרטון ההדרכה בכל זמן פנוי, מהמשרד או אפילו מהבית ומכל מקום אחר. עובדים אף יכולים לחזור ולצפות בחומרי ההדרכה שוב, בכל פעם שהם זקוקים לכך, מה שמאפשר להם להפיק את המקסימום מאותה הדרכה.
- שיטת ההדרכה באמצעות סרטוני וידיאו מאפשרת לארגון לבחור את המדריכים הטובים ביותר, בהיבט המקצועי וגם בהיבט של התאמת חומרי הדרכה לתרבות הארגונית ולמתודות עבודה בארגון והכוונה היא ששיטה זו מאפשרת לארגון לנצל את הידע והסמכות של המנהלים כדי להפוך אותם למדריכים. ארגונים רבים מפיקים חומרי הדרכה בווידיאו כשהם למעשה מצלמים את המנהלים הבכירים כמדריכים. המנהלים הבכירים בארגון לא היו יכולים לעמוד מול קבוצות עובדים, על אחת כמה וכמה לא מול קבוצות עובדים בסניפים רבים ברחבי הארץ או ברחבי העולם שכן המנהלים עצמם הם האנשים הכי עסוקים בארגון. סרטון הדרכה שמצולם פעם אחת ויכול להגיע למאות ואף לאלפי עובדים, מהווה הזדמנות נדירה לאסוף חומר ארגוני ולהפיץ אותו כך שהידע שנצבר בארגון נשמר בארגון ועובר בתוך הארגון לכל הגורמים הרלוונטיים.
מתוך אתר The Nation, שחקר מגמות עתידיות בעולם ההדרכה, עולה כי בשנת 2013-2014, המגמה הבולטת ביותר בתחום ההדרכה בארגון היא מעבר מהמחשב לאפליקציות מובייל. חברות המפתחות פתרונות הדרכה מקדישות לא פחות ואולי אף יותר זמן לפיתוח אפליקציות המתאימות ל- iPad ול- Android devices. הדגש הוא כאמור על סרטוני הדרכה בווידיאו וכן על אפליקציות המאפשרות העברת ידע ובחינת ידע (מבחן אינטרנטי) און-ליין. מטרת השיטה היא כאמור לאפשר לכל עובד או מנהל להתחבר לאפליקציות הדרכה מכל מקום ובכל עת ולוודא לא רק שהוא נחשף לידע אלא מפנים אותו. המטרה הינה כמובן לבדוק את האפקטיביות של ההדרכה ולא רק להפוך אותה לנגישה יותר ו/או חסכונית יותר.