לחץ (סטרס) הוא תופעה שכיחה במקום העבודה, והשפעותיו המזיקות על תפוקת העובדים ואיכות עבודתם עלולות להיות משמעותיות.
יש חשיבות רבה לכך שמנהלי משאבי האנוש והמנהלים הישירים של העובדים יכירו בבעיה של הסטרס, לא כבעיה פרטית של העובד אלא כבעיה של הארגון כולו.
הכרה בסטרס ובהשפעותיו על העובדים ועל הארגון בכללותו, והתייחסות של הארגון לנושא הלחץ במקום העבודה, הן חיוניות ליצירת כוח עבודה בריא, מעורב, מחובר לארגון ופרודוקטיבי.
מעסיקים שמציבים בסדר עדיפות גבוה את רווחת העובדים שלהם, ומיישמים אסטרטגיות לניהול מתחים, הם גם הארגונים שיש סיכוי טוב יותר שיראו שיפור בביצועים של העובדים ובשביעות הרצון של העובדים בעבודה.
להלן 8 דרכים בהן סטרס משפיע לרעה על העובדים:
1 ירידה בריכוז וביכולת ההתמקדות:
סטרס עלול להוביל את העובד לחשיבה שלילית, לדאגה מתמדת ולחוסר יכולת להתרכז במשימות שעליו למלא.
עובדים שנמצאים בלחץ מתקשים לעתים קרובות לשמור על מיקוד, מה שעלול לגרום לטעויות, החמצת מועדים וירידה בתפוקה.
2 ירידה ביכולות לפתור בעיות:
סטרס פוגע בתפקודים קוגניטיביים, כולל פתרון בעיות וקבלת החלטות. כאשר העובדים נמצאים בלחץ, הם עשויים להתקשות למצוא פתרונות יעילים לאתגרים הקשורים לעבודה, מה שמוביל להחלטות ותוצאות שהן רחוקות מאופטימליות.
3 יותר שגיאות ותאונות:
סטרס עלול להוביל לעייפות פיזית ונפשית, מה שהופך את העובדים ליותר מועדים לטעויות ותאונות. בסביבות עבודה של סטרס גבוה, טעויות עלולות להיות בעלות השלכות חמורות. טעויות מסוג זה עלולות להשפיע על הפרודוקטיביות ועל הבטיחות כאחד.
4 הפחתת יצירתיות וחדשנות:
לאור העובדה שסטרס מצמצם את מידת המיקוד של העוסדים, הוא גם מגביל את יכולת החשיבה היצירתית שלהם.
כתוצאה מכך עובדים עלולים להתקשות בלהעלות רעיונות חדשניים או גישות חדשניות בעת שהם נמצאים בסטרס. כלומר הסטרס עלול לחנוק את היצירתיות ולעכב את הפיתוח של פתרונות חדשים.
5 ירידה במידת שביעות הרצון בעבודה:
סטרס מתמשך עלול לשחוק את שביעות הרצון של העובדים ואת מחוברותם לארגון ולמשימות המוטלות עליהם.
עובדים שאינם מרוצים בעבודה, נוטים פחות להשקיע מאמצים או להתגאות בעבודתם, מה שעלול להוביל להפחתת איכות העבודה וירידה בפרודוקטיביות.
6 הגברת ההיעדרות ופגיעה בנוכחות:
רמות גבוהות של מתח יכולות להוביל להיעדרות מוגברת מכיוון שהעובדים לוקחים ימי חופשה כדי להתמודד עם בעיות פיזיות או נפשיות שנגרמות כתוצאה מהסטרס.
7 בעיות בריאות ושחיקה:
מתח כרוני עלול לגרום לבעיות בריאות פיזיות ונפשיות, לרבות חרדה, דיכאון, בעיות לב, שחיקה ועוד.
עובדים שמתמודדים עם בעיות אלו נוטים יותר לקחת חופשות ממושכות ולהיעדר מהעבודה. התוצאה היא אובדן פרודוקטיביות לארגון.
8 השפעה לרעה על תקשורת ואינטראקציה בין העובדים:
סטרס עלול להשפיע לרעה על האינטראקציה של העובדים עם עמיתיהם. עצבנות, קונפליקטים ומערכות יחסים מתוחות עלולות להתעורר, ולהשפיע לרעה על הדינמיקה של הצוות ושיתוף הפעולה.
להלן 7 צעדים שניתן לנקוט בארגון כדי למתן את ההשפעות השליליות של הסטרס:
1 לקדם האיזון בין העבודה לחיים: יש לעודד את העובדים לשמור על איזון בריא בין העבודה לחיים אישיים, לרבות לוחות זמנים גמישים, אפשרויות עבודה מרחוק ויותר ימי חופשה.
2 לספק משאבים לניהול מתח: ניתן לספק לעובדים תוכניות לניהול מתח, תוכניות סיוע לעובדים ושירותי ייעוץ כדי לעזור לעובדים להתמודד עם לחץ.
3 לקדם תרבות ארגונית תומכת: יש לטפח תרבות ארגונית שמעריכה את רווחת העובדים ומספקת תמיכה לאלה החווים מתח.
4 להגדיר ציפיות ריאליות: יש לוודא שעומס העבודה הינו סביר ושלוחות הזמנים הם סבירים, ולספק לעובדים את המשאבים וההכשרה הדרושים כדי לעמוד בדרישות התפקיד שלהם.
5 לעודד פעילות גופנית: רצוי לקדם פעילות גופנית ויוזמות בריאות כדי לעזור לעובדים להתמודד עם מתח.
6 להכשיר מנהלים: יש להכשיר את המנהלים בכל הקשור לזיהוי סימני לחץ בקרב העובדים שלהם ולספק להם תמיכה ומשאבים מתאימים.
7 לעודד תקשורת פתוחה: יש לעודד תקשורת פתוחה ושקופה כדי שהעובדים ירגישו בנוח לדון בחששות הקשורים לסטרס.