שיתוף

יחסי הגומלין בין שיטות הניהול ברמת היחידה וההקשרים הכלכליים לבין מדיניות רחבה יותר בארגון הם קריטיים להבנת מחוברות העובדים ופרודוקטיביות.

גורמים מאקרו-כלכליים ודיני העבודה (המגינים על העובדים) יכולים להפחית את חוסר שביעות הרצון של העובדים, אבל מחוברות אמיתית לארגון ורווחי הפרודוקטיביות הנובעים מכך, מונעים בעיקר על ידי ניהול אפקטיבי.

לכן, ארגונים השואפים לשפר את רווחת העובדים וביצועיהם צריכים להתמקד בטיפוח מקומות עבודה שעובדים רוצים לעבוד בהם, הנתמכים על ידי שיטות ניהול יעילות.

גישה משולבת זו יכולה להוביל לתוצאות הטובות ביותר במונחים של פרודוקטיביות ושביעות רצון העובדים.

מסקר שערכה חברת המחקרים האמריקאית גאלופ בכל העולם בנושא מחוברות עובדים עולה, כי מחוברות עובדים בעולם נותרה על 23% באופן קבוע.

יציבות זו (על אחוז נמוך יחסית של מחוברות) מדגישה את התפקיד הקריטי שיש לניהול יעיל ברמת היחידה העסקית, בהנעת מחוברות עובדים.

נכון לעכשיו חלק ניכר מכוח העבודה נותר מנותק מהארגון שהוא עובד בו: כ-62 אחוזים אינם מחוברים באופן מלא וכ-15% מנותקים מהארגון באופן פעיל.

חוסר המחוברות הזה מוביל לאובדן פרודוקטיביות של כ-8.9 טריליון דולר בכל העולם.

החוקרים של גאלופ מדגישים את הקשר החזק בין מחוברות עובדים, איכות הניהול והתוצאות העסקיות.

החוקרים אספו מטה-אנליזה של יותר מ-183 אלף יחידות עסקיות ב-53 תעשיות ב-90 מדינות, וגילו שעובדים שמידת המחוברות שלהם היתה ברבע העליון, משיגים רווחיות הגבוהה בכ-23% מהעובדים שמידת המחוברות שלהם נמצאת ברבע התחתון.

הגברת הרווחיות הזו מיוחסת לשימור כישרונות טוב יותר, שירות לקוחות מעולה, תפוקה איכותית יותר ותוצאות חיוביות נוספות.

לפיכך, השגת רמות מחוברות ברמה העולמית היא חיונית לשיפור יעילות הניהול בכל הרמות הארגוניות.

עוד עולה מהמסקר של גאלופ, כי אף שארגונים פועלים בהקשרים מאקרו-כלכליים רחבים יותר, כגון מדיניות שוק עבודה ותנאים כלכליים, הרי שגורמים אלו משפיעים פחות על מידת מחוברות העובדים ממה שניתן היה לצפות.

מדינות ששוקי העבודה בהן חזקים, נוטות להעסיק פחות עובדים שהינם מנותקים באופן פעיל, שכן בתנאי שוק עבודה טובים יש לעובדים יותר הזדמנויות תעסוקה טובות יותר, ולכן עובדים שאינם מרוצים נוטים לעזוב ארגון שהם לא מרוצים מתנאי העבודה בו.

עם זאת, תנאים כלכליים נוחים אלה אינם מגדילים באופן משמעותי את שיעור העובדים המחוברים ביותר, מה שמעיד על כך שאמנם הזדמנויות עבודה רבות יכולות להפחית אי שביעות הרצון, אבל הן לא בהכרח מעודדות התלהבות או מחויבות.

מחוברות עובדים הופכת למרכיב מנבא שהינו אף קריטי עוד יותר לגבי ביצועי היחידה העסקית במהלך מיתון כלכלי.

עובדים מחוברים נוטים יותר להיות מחויבים לארגון, מה שמשפר את יכולת הארגון להתנהל  בתנאי שוק סוערים.

מהסקר של גאלופ עולה מתאם גבוה יותר בין מחוברות לשימור עובדים לאחר שנת 2020.

המתאם מדגיש את החשיבות של טיפוח מחוברות כדי להפחית את התחלופה, במיוחד כאשר מקומות עבודה מסתגלים למציאות חדשה של פוסט-מגיפה.

זאת ועוד, הקשר בין מדיניות העבודה הממשלתית (דיני העבודה), למחוברות העובדים ולרווחת העובדים הוא מורכב.

בעוד שזכויות העבודה המעוגנות בדיני העבודה כגון שכר הוגן, ביטוח לאומי וביטחון תעסוקתי, מתואמות עם שביעות רצון גבוהה יותר, הן פחות מנבאות אופטימיות עתידית ביחס למידת מחוברות העובדים.

עובדים מחוברים במדינות שיש בהן דיני עבודה חזקים, במיוחד אלה המסדירים שעות עבודה ומתן חופשה בתשלום בשפע, מדווחים על רמות סטרס נמוכות יותר ורווחה כללית טובה יותר.

לדברי החוקרים של גאלופ, זה מצביע על כך שהגנות ברמת המאקרו אמנם חשובות, אבל איכות הניהול היומיומי ותנאי מקום העבודה ממלאים תפקיד משמעותי יותר בהנעת המחוברות, וכתוצאה מכך, שביעות רצון העובדים.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה