משובים לבדיקת תפקוד העובד (תפוקה, איכות וגורמים משתנים נוספים), נתפשים ככלי שנועד לשרת את הארגון אך לא בהכרח את העובדים (הדעות חלוקות לכאן ולכאן). אנשי מקצוע רבים אף התריעו מפני השיטה, בטענה שהיא מייצרת לחץ על העובד שמרגיש שבודקים אותו ו"מודדים" אותו כל הזמן וזה מעכיר את היחסים בין העובדים לארגון. אולם סקר חדש שבוצע על ידי חברת המחקר הקנדית Ceridian מצביעה על מגמה הפוכה, לפיה הערכת עובד דווקא מחזקת את הביטחון המקצועי של העובד ואת תחושת השייכות שלו לארגון.
מתוך 800 נשאלים שהשתתפו בסקר, 71% ציינו שהערכת העובד והמשוב לו זכו במסגרתו גרמה להם להרגיש בעלי חשיבות. 61% מהנשאלים ציינו שהם עברו הערכת עובד גם בתפקיד הקודם באותה חברה או בחברות אחרות (86% מתוכם עברו הערכות עובדים במהלך השנה האחרונה).
מתוך כלל הנשאלים 91% ציינו כי המשוב שקיבלו במסגרת הערכת העובד שלהם, תאמה את התחושות והציפיות שלהם וכי הם כלל לא הופתעו נוכח התוצאות. 64% מהנשאלים אמרו שהם קיבלו משוב חיובי, אפקטיבי ורלוונטי להמשך עבודתם ו-54% אמרו שבמסגרת הערכת העובד, קיבלו תמונה ברורה בנוגע לעתידם בחברה (המשך העסקה, אופציית קידום והסבה לתפקיד ייעודי עתידי וכיו"ב).
37% מהנשאלים אשר ציפו לקידום בתפקיד, העלאה בשכר או שיפור בתנאי העסקתם בטווח של שנה, אמרו כי בעקבות הליך הערכת העובד בו הם קיבלו תמונה ברורה לגבי עתידם בחברה, החלו לחשוב על או לחפש עבודה חדשה, לאחר שהתברר להם חד משמעית, שהם לא יקבלו את מה שרצו או קיוו לקבל.
75% מהנשאלים, ציינו כי הערכתם על ידי המנהל שלהם סייעה להם לקבל תמונה כוללת של כיצד הם נתפשים בארגון, מה הם מתבקשים לשפר, כיצד עליהם לפעול כדי להשתפר וכיו"ב ועל כן המשוב הוא כלי המסייע להם בתפקיד.
יש לתת את הדעת על העובדה שבסקר זה למעלה ממחצית (61% ליתר דיוק) מהנשאלים, עברו בעבר הערכות עובדים (ואף 86% מתוכם עברו הערכות עובדים בטווח של שנה), קרי הנשאלים ברובם הגדול מורגלים לנושא של הערכות עובדים או לפחות – זה לא היה מפגש ראשון עם השיטה.
המסקנה הברורה מתוך סקר זה היא שהערכת עובד, המהווה אחד הכלים החשובים ביותר בארגון להערכת עובד, היא בעצם כלי חיוני בידי העובד. זהו הפידבק האמתי שהעובד מקבל מהמנהל שלו, המאפשר לו לבחון את מעמדו בחברה בהיבט של: שביעות רצון המנהל ואנשי הצוות בחברה מבחינה מקצועית ואישית, נושאים לשיפור (וכלים לשיפור), עתידו והאפשרויות המקצועיות העומדות בפניו בחברה.