בני אדם הם יצורים חברתיים מטבעם ואינטראקציות חברתיות יכולות להפוך בקלות לפגישות של רכילות. עם ההפנמה וההבנה של מה היא רכילות אמיתית לעומת שיחות סרק שאינן מזיקות, חשוב גם להבין כיצד רכילות על אחרים ושיתוף שמועות זדוניות יכולים להזיק באופן משמעותי לארגון, למנהליו ולעובדיו. ההבנה על הנזק הפוטנציאלי של הרכילות יכולה לסייע בלבלום את מוקדי הרכילות פעם אחר פעם. אין זה פשוט, אך זה בהחלט ניתן לביצוע.
מה היא בעצם רכילות?
רכילות מוגדרת כשיחה או דיווח על אדם או על אנשים שלא אושרו כנכונים. רכילות היא בדרך כלל שלילית ויכולה להיות מביכה מאוד עבור האדם או האנשים שהם נושאי השיחה.
רכילות יכולה להשפיע לרעה על תרבות החברה
כאשר הרכילות נפוצה במקום העבודה, היא יכולה להשפיע לרעה על תרבות החברה, על מצב הרוח ועל טון הדברים והיא יכולה לגרום לנזקים כגון לשינוי עמדות של עובדים ומנהלים שעשוי לגרום לחברה להיות פחות הרמונית. עובדים שהם נושאי רכילות או שלא נכללו בשיחה עשויים להרגיש גם מבודדים או מנודים, דבר שיכול להוביל לעלייה בשיעורי הנטישה ובתחלופת העובדים.
רכילות עשויה לסתור תקשורת רשמית
במקרים מסוימים, רכילות על עובדים עלולה להוביל לאי הבנות ואפילו לסתירה של מדיניות פורמלית. לדוגמה, אם עובד נלעג כיוון שהוא אחראי והולך לפי מדיניות החברה ללא עוררין, אחרים עשויים לחשוש מרכילות דומה לגביהם ולהתחיל לפעול כנגד המדיניות ולהיות יותר "פורעי חוק. זה עלול לגרום לעובדים אחרים להירתע ממדיניות החברה ולהפר כמה כללים רק מתוך החשש להיות מושא לרכילות אף הם. זה יכול להוביל תקלות תקשורת כללית ולבעיות התנהגותיות ואתיות.
רכילות יכולה לגרום לסכסוכים בין העובדים
רכילות יכולה להיות מזיקה ומביכה, כך שלפעמים העובדים ששמותיהם אלו בשיחות הרכילות יכולים לכעוס ולנטור על השמועות שהופרכו או אפילו על אמת שהתפרסמה מבלי רצונם ואישורם. זה יכול ליצור ויכוחים, התלהמות ובמקרים חמורים אפילו התנגשויות פיזיות. אלו עשויים להתפרץ בין מושאי הרכילות לבין האנשים המפיצים את השמועות. זה יכול ליצור מהומה בתוך הארגון שעשויה להשפיע אפילו על השורה התחתונה. אין ספק שהדבר מייצר נזק משמעותי וקשה לתיקון למותג המעסיק.
יכול לערער את הפרודוקטיביות
כאשר עובדים מרכלים, סביר להניח שהם לא עובדים באופן פרודוקטיבי. יתר על כן, עובדים המעוניינים להפיץ שמועה ועושים הכל כדי שהדבר יקרה, ככל הנראה יהיו מוסחים מעבודתם ויתקשו להתמקד במשימות היומיום שלהם ובאינטראקציות עם הצוות, המנהלים והלקוחות. עובדים שהם הנושא של רכילות עשויים להיות מוסחים אף הם בשל רגשות מתעוררים או חשש להתקפות על ידי עמיתים לעבודה.
מניעת רכילות
התעלמות מרכילויות יכולה לגרום למצבים שיכולים לפגוע במוניטין של החברה להתפתח. עם זאת, התמודדות עם רכילות וניסיונות בלימתה יכולים להיות אתגר קשה ומשמעותי.
כך או כך אין להימנע מלטפל בעניין, לעצור את השמועות ולהגן על העובדים מפני שיחות שליליות ומשמיצות.