מספיק עובד אחד – רק אחד – שלא יגיע לעבודה בבוקר כדי לתקוע מחלקה שלמה, לעכב פרויקט, לעצבן לקוחות, ליצור עומסים בלתי סבירים על השירות והתמיכה… רק עובד אחד שלקח רק יום מחלה אחד (מהיום להיום). אחד בלבד.
אז איך ממזערים את הנזק הנגרם מהיעדרויות עובדים? אתר Entrepreneur אסף את העצות הבאות:
1. מעקב ממוחשב אחר היעדרויות עובדים. אל תחכו לסוף השנה או לסיום העסקת העובד כדי לבדוק כמה ימי חופשה הוא ניצל. היו עם היד על הדופק, ברמה החודשית לפחות, באמצעות תוכנת ניהול ימי מחלה. כאשר הנתונים יתעדכנו באופן מיידי ויהיו נגישים דרך מערכת שמאפשרת הפקת נתונים מפולחים, ניתן יהיה לעקוב ביתר תשומת לב אחר עובדים מסוימים או מחלקות מסוימות, לפי זיהוי אנשים וקבוצות עם נטייה לימי מחלה מרובים.
2. התאימו את מערך הרווחה במיוחד לאנשים ולקבוצות הלוקחים ימי חופשה מרובים. לדוגמה אם מדובר בעיקר באימהות או המבוגרים, התאימו להם את הפתרונות הספציפיים המציעים דגש על מקדמי בריאות ספציפיים לקבוצת הגיל/המגדר. כך לדוגמה, אם רוב העובדים מדווחים על שפעת או צינון, אפשרו להם לקבל חיסון ייעודי או חפשו אחר פתרונות למניעת התקררות או הדבקה (אמצעי חיטוי, משקאות עם ויטמינים ו/או תוספי תזונה שמחזקים את המערכת החיסונית ומונעים התקררות. אולי אפילו יצירת סביבת עבודה בטמפרטורה גבוהה יותר, למי שסובלים (או סובלות) מקור במקום לחלק עובדים לסביבת עבודה לפי התפקיד או המקצוע.
ישנם לא מעט פתרונות זמינים, פשוטים יחסית וכאלה שאינם גוזלים משאבים אדירים שבאמצעותם אפשר לצמצם מחלות והיעדרויות מפאת מחלה.
3. סייעו לעובדים לחזור מחופשת מחלה: בין אם זו חופשת מחלה של ימים ספורים או חופשה ארוכה יותר בעקבות מחלה קשה, תאונה או פציעה, הארגון צריך שתהיה לו האפשרות לבצע התאמה לעובד שעדיין אינו מתפקד במיטבו. צרו מדיניות המאפשרת לארגון לקבל עובד שעדיין איננו במיטבו כך שהוא יוכל לחזור לעבודה גם אם הוא עדיין לא מסוגל לתת את 100% התפוקה. זה אומר גמישות יחסית בשעות, הורדת ציפיות באשר להספקים, פטור או הקלות בעבודות פיזיות ו/או עבודות הדורשות מאמצים מרובים (לדוגמה נסיעה ללקוחות ברחבי הארץ יכולה להיות מאמץ קשה לעובד שעדיין אינו במיטבו אך ניתן לשלב אותו בעבודה משרדית, בה יוכל לעשות את העבודה המשרדית שלו ואף לתת סיוע לאנשי המשרד).
4. היו מוכנים להציע לעובדים ימי חופשה בתשלום במועדים שהם מעדיפים. על פי סקר מ-2013, 59% מקרב מנהלי משאבי אנוש מדווחים על היעדרות עובדים "מפאת מחלה" במועדים קבועים: ימי שני (יום העבודה הראשון בשבוע), ימי שישי (יום העבודה האחרון בשבוע), ערב החג והיום הראשון לעבודה לאחר החג. אלה הם הימים המועדפים על העובדים ולכן עובדים רבים "מפברקים" יום מחלה על מנת שלא לעבוד במועדים אלה. המלצת עורכי הסקר הינה ללכת לקראת העובדים, לדרבן אותם לנצל את ימי החופשה בתשלום שלהם הם זכאים (על פי חוק). כאמור, המלצת עורכי הסקר הינה לאפשר לעובדים להיעדר, היעדרות מתוכננת מראש ומסודרת, גם במועדים שאינם מטיבים עם הארגון, על מנת למזער את הנזק הגדול יותר של היעדרות לא מתוכננת (ברגע האחרון) מפאת מחלה.