שיתוף

השיטה שמאפשרת לעובדים לגשת ל'חשבון' שלהם בארגון ולצפות בשכר שנצבר לזכותם מאז השכר האחרון שהועבר לחשבון הבנק שלהם ('גישה לשכר שהרווח'), מתגלה יותר ויותר כאחת המגמות המשמעותיות והבולטות בשוק העבודה.

גישה זו משנה את האופן שבו עובדים מנהלים את הכספים שלהם ואת האופן שבו ארגונים מתייחסים לשכר והטבות.

שיטה זו שהשם הרשמי שלה הוא כאמור, "גישה לשכר שהרווח" (Earned Wage Access), מאפשרת לעובדים גישה לשכר שהצטבר לזכותם לפני יום המשכורת המתוכנן (בין יום המשכורת שהועברה ליום המשכורת הבא המתוכנן).

השיטה נקראת גם: 'שכר לפי דרישה', שכן העובדים יכולים לא רק לצפות בסכום השכר שנצבר לזכותם מאז המשכורת האחרונה, אלא גם להעביר לחשבונם את החלק שהרוויחו עד לאותה נקודה בזמן.

גמישות פיננסית זו יכולה להיות מכרעת עבור עובדים שמתמודדים עם הוצאות בלתי צפויות או שצריכים לנהל תזרים מזומנים בין משכורות.

ככל שהרווחה הפיננסית של העובדים הופכת קשורה יותר ויותר לשביעות רצון העובדים ולפרודוקטיביות הכללית, האימוץ של תוכניות גישה לשכר שהרווח (או שכר לפי דרישה) צפוי לגבור, ולעצב מחדש את נוהלי השכר המסורתיים.

מנהלי משאבי אנוש ויועצי משאבי אנוש בארה"ב צופים עתיד מזהיר לשיטה זו וטוענים, כי יש לה פוטנציאל משמעותי לשיפור שביעות רצון העובדים והביצועים הארגוניים.

עם זאת, ארגונים חייבים לגשת לשיטה זו עם חשיבה אסטרטגית, תוך התחשבות באתגרים הפוטנציאליים ולהבטיח שהיישום של תוכניות כאלה עולה בקנה אחד עם יעדים עסקיים רחבים יותר ודרישות רגולטוריות.

ככל שהשיטה של מתן גישה לעובד לשכר שהרוויח תהפוך לתופעה נפוצה יותר, כך סביר להניח שהיא תגדיר מחדש את היחסים בין מעסיקים לעובדים, מה שהופך את הרווחה הפיננסית למרכיב מרכזי של מקום העבודה המודרני.

להלן 6 היבטים לגבי יעילותה של שיטת הגישה לשכר שהרווח – שכר לפי דרישה:

1 ביקוש גובר מצד העובדים:

במדינות שכבר מיישמות את השיטה נצפה ביקוש הולך וגובר בקרב העובדים.

התגברות הביקוש נובעת משינוי בציפיות העובדים והלחצים הפיננסיים הגוברים איתם מתמודדים עובדים רבים.

בעידן שבו כלכלת הפרילנס, העבודות הזמניות וחוזי העבודה המוגבלים בזמן, הופכת נפוצה יותר ויותר, יש יותר ויותר עובדים במשרה מלאה שמחפשים את אותה רמה של גמישות במבנה השכר שלהם.

מגמה זו בולטת במיוחד בקרב עובדים צעירים, שמעריכים אוטונומיה פיננסית ויכולת לנהל את הכנסתם בזמן אמת.

כתוצאה מכך, ארגונים המציעים לעובדים את שיטת השכר הזאת, צפויים להיות אטרקטיביים יותר עבור טלנטים מובילים, במיוחד בתעשיות תחרותיות בהן הטבות לעובדים ממלאות תפקיד קריטי בגיוס ושימור עובדים.

2 היתרונות האסטרטגיים לארגונים:

בהיבט של יתרונות לארגון, יישום תוכניות השכר לפי דרישה (או גישה לשכר שהרווח) יכול להציע כמה יתרונות אסטרטגיים.

ראשית, שיטה זו יכולה לשפר את מורל העובדים ולהפחית את הסטרס שלהם סביב נושאים פיננסיים, מה שמוביל לפרודוקטיביות גבוהה יותר ושיעורי תחלופה נמוכים יותר.

עובדים שיכולים לגשת לשכרם בעת הצורך ולהעביר חלק ממנו לחשבון הבנק שלהם לפני תום החודש, נוטים פחות לחוות קשיים כלכליים שעלולים להסיח את דעתם מעבודתם.

שנית, תוכניות השכר לפי דרישה (גישה לשכר שהרווח) יכולות לשפר את מותג המעסיק של הארגון, ולמצב אותו כחברה בעלת חשיבה קדימה, המעניקה עדיפות לרווחת העובדים.

3 האתגרים שיוצרת השיטה לארגון:

אימוץ השיטה של שכר לפי דרישה (או גישה לשכר שהרווח) אינו חף מאתגרים. ארגונים חייבים לשקול היטב את ההשלכות הניהוליות והפיננסיות של הצעת שירות כזה.

שילוב שיטה זו במערכות שכר קיימות עלול להיות מורכב, ומחייב שיתוף פעולה עם ספקי פינטק המתמחים בפתרונות אלו.

בנוסף, עלולים לעלות חששות לגבי הסתמכות יתרה של העובדים על שיטת השכר לפי דרישה, מה שיוביל לבעיות פוטנציאליות בתזרים המזומנים של הארגון או לחוסר ביטחון פיננסי מוגבר אם השיטה לא מנוהלת בצורה אחראית.

4 סביבה רגולטורית:

העתיד של שיטת השכר לפי דרישה יעוצב גם על ידי הסביבה הרגולטורית. ככל שתוכניות השכר לפי דרישה הופכות נפוצות יותר, כך הרגולטורים צפויים לבחון את השפעתן על העובדים ועל המעסיקים כאחד.

ארגונים חייבים להישאר מעודכנים לגבי תקנות מתפתחות, צווי הרחבה או אף שינויים בדיני העבודה, כדי לוודא ציות מלא לדרישות הרגולטוריות, וכדי להימנע ממלכודות משפטיות אפשריות.

זה יכול להיות כרוך בעבודה צמודה עם יועצים משפטיים ופיננסיים כדי לפתח מדיניות שקופה של שכר לפי דרישה, שתהיה הוגנת ותעמוד בקנה אחד עם שיטות עבודה מומלצות.

5 השפעה על תוכניות חינוך פיננסי:

שיטה זו עשויה להפוך לחלק בלתי נפרד מתוכניות חינוך פיננסי רחבות יותר בארגונים.

על ידי הצעת שכר לפי דרישה לצד שירותי חינוך פיננסי אחרים, חברות יכולות ליצור גישה מקיפה לשיפור החוסן הכלכלי של העובדים.

אסטרטגיה הוליסטית זו מספקת מענה לצרכים פיננסיים מיידיים, מסייעת לעובדים לבנות חוסן פיננסי לטווח ארוך, ותורמת לשביעות רצון ונאמנות כללית בעבודה.

6 תפקידה של הטכנולוגיה:

הטכנולוגיה צפויה למלא תפקיד מרכזי בעתידה של שיטת השכר לפי דרישה.

ככל שפתרונות הפינטק ממשיכים להתפתח, לארגונים תהיה גישה לכלים מתוחכמים יותר שהופכים את השיטה לנגישה, מאובטחת וידידותית יותר למשתמש.

טכנולוגיות אלו יכללו ככל הנראה אפליקציות לנייד, ייעוץ פיננסי מונחה בינה מלאכותית ושילוב חלק עם מערכות שכר. כל אלה יהפכו את השיטה להצעה סטנדרטית בחבילות הטבות לעובדים.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה