הדשא של השכן כמקור גיוס

הדשא של השכן כמקור גיוס

כשסמנכ"ל השיווק של המתחרים הוא תותח, אתם יכולים לגייס את האח התאום שלו (אם יש אחד כזה איפשהו) - או שאתם יכולים לצוד אותו

שיתוף
מתחרים כמקור גיוס

מתחרים כמקור גיוס

אפשר להביט על החברה המתחרה או על חברה בעולם תוכן אחר לגמרי ולהגיד: "סמנכ"ל השיווק שלהם הוא תותח! אנחנו צריכים אחד כזה בדיוק!" ואפשר (אפשר גם אפשר) להגיד סמנכ"ל השיווק שלהם הוא תותח, אנחנו צריכים אותו! אולי הטאלנטים שלכם יושבים כעת על ספסל הלימודים ובקרוב ישלחו קורות חיים, אולי הם בדיוק פוטרו ממקום העבודה בשל קשיים כלכליים או סגירת העסק… אבל רוב הסיכויים שהטאלנט שלכם עושה חייל בחברה אחרת, אולי אפילו אצל המתחרים הישירים, והאופציה העומדת בפניכם היא פשוט "לגנוב" אותו.

זו לא משימה בלתי אפשרית!

כותרות במדורי הספורט מראות לנו פעם אחר פעם שאפשר "לגנוב" את השחקן הטוב ביותר או המאמן המוכשר ביותר של הנבחרת המתחרה. לכל אחד יש מחיר והמחיר הזה הוא לא רק כלכלי. הוא גם כלכלי אבל מכיל עוד מרכיבים חשובים. כשמנהלי קבוצת בייסבול מרגישים שהקבוצה אינה ממצה את הפוטנציאל שלה, הם מבינים שהם צריכים להכניס טאלנט מבחוץ. הם לא אומרים "בואו נעשה אודישנים ונחפש טאלנט שאולי יהיה ברמה של המאמן או השחקן הראשי של הקבוצה המתחרה. בואו נבנה את הפרופיל שלו כך שיתאים כמה שיותר לאותה דמות וניכנס לתהליך גיוס ארוך, יקר וכמעט חסר סיכוי." זה לא מה שאומרים מנהלי הקבוצה. הם אומרים "בואו נגנוב אותו אלינו!".

אז אם בספורט ("זה רק ספורט") כל כך נפוץ לגנוב שחקנים חזקים מהקבוצה המתחרה, מדוע ארגונים כל כך נרתעים מעצם הרעיון ומדוע מנהלי גיוס לא יוזמים מהלכים מהסוג הזה בכל גיוס מחדש? האם זה הפחד להראות אגרסיביים? חשש להצטייר כלא אתיים? אולי המחשבה שזה חסר סיכוי? מנהלי קבוצות הספורט אינם שונים ממנהלי הגיוס מהבחינה הזו שיש להם את המחויבות להביא לקבוצה את האנשים הטובים ביותר, המתאימים למשבצת מסוימת בפרק זמן נתון. הם צריכים להביא הביתה את הטאלנט הנכון ובזמן הנכון ולא משנה באילו אמצעים הם נוקטים (כל עוד הם חוקיים).

ישנם סיפורים על מנהלי קבוצות שטסו ממדינה אחת לשנייה, עקבו אחרי שחקן או מאמן לבית המלון, הזמינו אותו לארוחות שחיתות, לסופי שבוע מפוארים עם הילדים, אפילו הטיסו אותו במטוס פרטי. המלחמה על הטאלנטים בקבוצות אחרות היא מלחמה אגרסיבית אבל היא נחוצה כדי לנצח ולפעמים כדי לשרוד בעולם הספורט האכזרי.

בשוק העבודה (האכזרי לא פחות) אנחנו לא רואים את אותו רעב. יש ציידי ראשים בודדים שמוכנים לעשות את המהלך הזה אבל מנהלי גיוס בארגונים (אלה שנמצאים בתוך הארגון ופועלים אך ורק מתוך מחויבות לו ואלה שביטחונם הכלכלי קשור בהצלחה המסחרית של הארגון) אינם פועלים כך. מדוע?
הרי כל מטרת הראיונות האישיים, ראיונות הממליצים, המבחנים והמבדקים שאתם עורכים למועמדים נועדו לבחון האם אותו מועמד יכול להוביל את הארגון להצלחה המיוחלת. הטאלנט שעובד כרגע בארגון אחר וכבר הוכיח שהוא מסוגל להביא תוצאות – יכול בוודאות להביא תוצאות. בשוק העבודה ה"שקוף" שבו אנו פועלים, בעידן הרשתות החברתיות והנטוורקינג, אתם יכולים לאסוף מידע על עובד או מנהל בחברה אחרת (אפילו בחברה בחו"ל). המידע שאתם יכולים לקבל את אותו טאלנט נחשק הוא הרבה מעבר לתחומי התמחות, השכלה פורמלית והיסטוריה תעסוקתית. היום אפשר לדעת על אדם איך הוא עם לקוחות, איך הוא בעבודת צוות, איזו מערכת יחסים יש לו עם הנהלת החברה הבכירה, איך הוא נתפש בעיני עמיתיו ועוד. הסיכון בגניבת טאלנט שהוכיח את עצמו הוא מזערי, הסיכוי שהוא יביא את התוצאות המיוחלות הוא גבוה ביותר. אז מדוע קיימים מחסומים?

מהם המחסומים של מנהלי הגיוס וכיצד ניתן להתגבר עליהם?

המחויבות להצלחה הכלכלית קודמת לצורך ולנטייה שלנו להתנהג יפה. מנהלי גיוס חוששים לגשת לטאלנטים ולצוד אותם "כי זה לא יפה". ובכן, שוק העבודה שבו אנו פועלים הוא אגרסיבי. המחויבות להצלחה העסקית של הארגון (שמעסיק עשרות או מאות עובדים ולכן מפרנס מאות או אלפי נפשות) היא מחויבות על. היא לבטח צריכה להימצא לפני המחויבות להתנהג יפה. 

לכל אחד יש מחיר

מנהלי גיוס חושבים שאין להם סיכוי לחטוף מישהו שעובד ואף עושה חייל בחברה אחרת. הפחד מכישלון אישי ומקצועי והחשש לבזבז משאבים הם גורמי ההתרעה הראשיים. חשוב לזכור שהשקעה בטאלנט מוכח היא חשובה יותר ומועילה יותר מהשקעה בעשרות טאלנטים פוטנציאליים. המשאבים שאתם משקיעים בגיוס טאלנט, תוך התמקדות באחד או שניים שכבר הוכיחו את עצמם מעבר לכל ספק, הם השקעה משתלמת ולכן זה סיכון מחושב.

עובדים ומנהלים (ביניהם מנהלים בכירים ועובדי ליבה החשובים ביותר לארגון), עוזבים אותו בשלב זה או אחר. לכל אחד יש את הסיבות שלו. שכר ותנאים זו סיבה, לעתים היא סיבה נפוצה, אבל היא לא היחידה. טאלנטים מוכנים לעזוב ארגון לטובת ארגון אחר ואפילו לטובת הארגון המתחרה בתמורה לשיפור בתנאי העסקה ו/או גורמים אחרים שחשובים להם כמו: השפעה, סמכות, מסלול קידום, עניין מקצועי, פיתו מקצועי, יחסי אנוש, קרדיט, גמישות ואיזון בין עבודה לחיי משפחה ועוד.

אם תמצאו את הדרך הנכונה לגשת אל הטאלנט הנכון ובזמן הנכון הוא יכול להיות שלכם. חשבו על כך שבזמן שקראתם את המאמר הזה, אחד השחקנים בקבוצת כדורגל או כדורסל החליף את המדים שלו מהפועל למכבי.

בואו לשמוע על מקורות גיוס נוספים בכנס פיתוח מקורות גיוס! לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה