שיתוף

חלק בלתי נפרד מחווית עזיבה חיובית, בפרט כאשר העובד עוזב בעקבות פיטורים, היא סיוע ומתן מידע לעובד לגבי נושא פיצויי הפיטורים.

במקרים בהם העובדים לא זקוקים לפיצויי הפיטורים באופן מיידי, ההמלצה היא להשאיר אותם בביטוח הפנסיוני כדי שבעתיד, עם הפרישה, הקצבה שיקבל העובד לאחר פרישתו תהיה גדולה יותר.

אלא שלאחר עזיבת מקום עבודה, בפרט כשמדובר בפיטורים, יש לא מעט עובדים שזקוקים לכספי הפיצויים ומעוניינים למשוך לפחות חלק מהם.

לכן חשוב מאוד, שכחלק מהענקת חווית עזיבה חיובית, מנהל משאבי האנוש ידריך את העובד לגבי האפשרויות שעומדות בפניו בנושא כספי הפיצויים.

ראשית חשוב לציין, כי לשם משיכת כספי פיצויי הפיטורים שהופקדו בביטוח הפנסיוני או בקופת הגמל, על העובד לקבל כמה אישורים מהמעסיק ומרשות המיסים.

קופת הביטוח הפנסיוני תאשר את משיכת הכספים רק לאחר קבלת אישור מרשות המיסים על גובה המס שיש לנכות מהכספים או על פטור ממס.

עוד יצויין, כי העובד רשאי למשוך את כל הכספים או את חלקם ולייעד את היתרה לרצף קצבה או לרצף פיצויים.

יש להדגיש, כי למשיכת הכספים מהביטוח הפנסיוני יכולות להיות השלכות על מס ההכנסה שינוכה מהכספים שנמשכו, והיא יכולה להגדיל את מס ההכנסה שינוכה בעתיד מקצבת הפנסיה החודשית של העובד.

משיכת כספי הפיצויים שהופקדו לביטוח הפנסיוני, תקטין את גובה קצבת הפנסיה החודשית שעתיד העובד לקבל לאחר שיגיע לגיל פרישה.

העובדים יכולים לבחור להשאיר את הכספים בקופה, או למשוך חלק מהכספים ואת היתרה להשאיר בקופה.

יצויין, כי לא ניתן למשוך חלק מהפיצויים הפטורים ממס ולייעד את יתרת הכספים לרצף פיצויים. במקום זאת יש לעשות אחד מהדברים הבאים:

1 למשוך חלק מהפיצויים ולשלם עליהם מס, ואת היתרה לייעד לרצף פיצויים.

2 למשוך רק את הפיצויים הפטורים ממס ולייעד את היתרה לרצף קצבה.

להחלטה על משיכת הכספים או השארתם בקופת הביטוח הפנסיוני יש השלכות על שיעור מס ההכנסה שינוכה מכספי הפיצויים, על גובה קצבת הפנסיה החודשית שיקבל העובד לאחר פרישתו, ועל שיעור מס ההכנסה שינוכה מהקצבה החודשית.

פרטים נוספים שעל העובד לדעת: ברגע שנוכה מס הכנסה על הפיצויים, או שהעובד קיבל פטור ממס על הפיצויים, עליו למשוך את הכספים בתוך שלושה חודשים.

אפשרות אחרת היא להעביר את כספי הפיצויים לקופת גמל אחרת, שאינה קרן פנסיה, ושלא יופקדו אליה כספים נוספים פרט לאותם כספי הפיצויים.

במקרה שהעובד מעביר את כספי הפיצויים לקופת גמל אחרת בדרך זו, הרווחים הריאליים של כספים אלה יהיו חייבים במס של 25%, בעת שהעובד ימשוך אותם בפועל מקופת הגמל.

אם העובד לא יעביר את הכספים או ימשוך אותם, ובמקום זאת ישאיר את הכספים בקופת הגמל המקורית של הפיצויים, או בביטוח הפנסיוני, יהפכו כספי הפיצויים לכספים המיועדים לתשלום קצבה (בדומה לקצבת פנסיה חודשית).

כלומר, הוא לא יוכל למשוך אותם כסכום חד פעמי אלא ניתן יהיה למשוך אותם כקצבה חודשית בעת פרישה לגמלאות או במקרה של נכות או מוות.

מבחינת רשויות המס, הרווחים הריאליים של כספים אלה יהיו חייבים במס של 25% בעת משיכתם כקצבה.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה