ג'אז ורשינין, מנהל מחלקת פיתוח למידה בבזק בינלאומי, ירצה בכנס HR Tech שייערך ב- 11.6 במרכז הכנסים וואהל סנטר, על אחד הנושאים המהפכנים בתחום הלמידה בחברות גדולות. ורשינין ידגים באמצעות מקרה בוחן של חברת בזק בינלאומי כיצד גדלו המכירות של החברה באמצעות שימוש בטכנולוגיית למידה מרחוק, שהוטמעה בהצלחה בארגון.
ורשינין, בוגר תואר ראשון בטכנולוגיות למערכות למידה, נמצא בעולם ההדרכה וניהול ידע קרוב לעשר שנים, בין היתר עבד עם שטראוס, BPM, MIS ועוד."בחרתי במקצוע כי מדובר במפגש מרתק בין טכנולוגיות לבין הדרכה", הוא אומר, "כבר מגיל צעיר אהבתי ללמד ותמיד נמשכתי לטכנולוגיות. כך שהשילוב הזה מאוד אטרקטיבי מבחינתי ולכן הלכתי ללמוד אותו".
מהי טכנולוגיית הלמידה שעליה תרצה בכנס, כולל תהליך העבודה והפתרון ההדרכתי.
"מערכת ה-LMS – Learning management system נבנתה על מערכת של "בלוסום". מדובר במסלול למידה אינטראקטיבי. בתוך המסלול יש מגוון שיעורי למידה, תוכנות, לומדות, שיעורים מוקלטים, משחקי ידע. במשך שלושה-ארבעה העובד יכול ללמוד את הפתרונות של בזק בינלאומי, ולא משנה היכן הוא נמצא מבחינה גיאוגרפית".
כיצד מסייעת מערכת ה-LMS בפתירת בעיות במערך ההדרכה בארגון?
"היא בעיקר עוזרת בפתרונה הוא הפיזור הגיאוגרפי של אנשי המכירות בחברה", מסביר ורשינין, "הפריסה היא ארצית המקשה על אופני ההכשרה של אנשי מכירות באופן פרטני. הרי לא אסע לאילת ללמד אדם אחד כשהסבירות שיישאר בחברה יכולה להיות נמוכה. מערכת ה-LMS היא סביבת למידה, שבה כל עובד מתחבר לאתר בזמנו הפרטי ומשם לומד את החומרים של החברה".
מהם היתרונות של מערכת ה-LMS ?
"היתרונות הם רבים", מציין ורשינין, "המערכת מספקת פתרון יעיל בהדרכה. אין צורך בהדרכה של המשווקים, אין צורך בכוח אדם נוסף, הכל מתבצע דרך המערכת. יתרון נוסף, הצלחנו להכפיל את כמות המכירות במחלקת משווקים. לפני כן מערך המשווקים היה תלוי בנו, עד שאנחנו בחברה נתפנה להכשיר את העובד החדש. כעת, בזכות מערכת הלמידה, המשווקים הפכו לעצמאים ואינם תלויים במחלקת ההדרכה, כך שביטלנו תקן ולחסוך בעלויות. כמו כן, סוף-סוף יש בקרה על העובדים. כל עובד עובר מסלול רישום מסודר, יש לנו בקרה על כל עובד חדש. מתי התחיל ללמוד, איפה נמצא בחומר, קודם לא היתה בקרה, כיום, יש את כל הנתונים, דוחות מסודרים".
קיים יתרון נוסף, שהוא כלי למיון כוח אדם שהגיע בהפתעה מהשטח עצמו.
ורשינין מודה כי "זה לא משהו שאנחנו חשבנו עליו. אבל המשווקים משתמשים במסלול הזה כתור כלי הערכה. על פי קצב ההתקדמות של העובד החדש, הם יכולים לדעת עד כמה הוא בעצם מתאים לאופי העבודה, שיש בה כל הזמן שינויים. זו עבודה עצמאית וצריך להיות אוטודידקט. המשווקים מאוד שמחו על הטכנולוגיה הזאת. מערך השיווק בדרך כלל לא זוכה להרבה תשומת לב של הארגון. אבל אנחנו שמענו את הצעקות שלהם והחלטנו להשקיע בהם".
מה לגבי חסרונות של השיטה?
"זו לא שיטה אידיאלית", משיב ורשינין בכנות, "אם משווים את שיטת הלמידה הזאת ללמידה פרונטאלית, עם מדריך, זה פחות מומלץ. תמיד עדיף מישהו שמלווה באופן אישי. יחד עם זאת, אם משווים למה שהיה קודם – זה הרבה. כמו גם, במערכת למידה טכנולוגית, יש תחושת ניכור והאחריות כולה מוטלת על העובד. מצד שני, גם כך המשווק בדרך כלל עובד מחוץ לחברה, ולכן עליו להיות בעל משמעת עצמית גבוהה ולמידה עצמאית. בחברות גלובליות, שבהן פיזור העובדים הגיאוגרפי מאוד רחב, זה מאוד נפוץ".
בהרצאה ידגים ורשינין כיצד הטכנולוגיה החדשה, הנמצאת בשימוש בבזק בינלאומי רק שנה וחצי, כבר הגדילה את כמות המכירות פי שתיים, ועוד היד נטויה. ורשינין יציג פתרון הדרכתי שלם, המסביר את אופן הלמידה מרחוק וישתף באתגרים שמלווים את תהליך העבודה והחיבור ליעדים העסקים (ROI).