הדרכה מקצועית לכל עובד בארגון

הדרכה מקצועית לכל עובד בארגון

האם זה ישים לבצעה הדרכה מקצועית לכל העובדים בארגון, גם אם זה לא העיסוק העקרי שלהם? מה ניתן להשיג מכך? מה החברה מרוויחה מהדרכה מקצועי כזו? ומה העובדים לומדים?

שיתוף
הדרכה ארגונית

לקחת דוגמה: חברה טכנולוגית המפתחת תוכנה דוגלת בעקרון שכל עובד חברה צריך לדעת לתכנת בשפת הג'ווה וההדרכה עליה!

כל ארגון לוקח ברצינות את תחום ההתמחות שלו ואת הענף בו הוא פועל. כמובן שיצרנית תרופה דורשת שכל עובדיה במחלקות השונות יכירו את שוק התרופות ויהיה להם מושג ברור מה החברה עושה. בין אם מדובר על מזכירות, מנהלי כספים או אנשי משאבי אנוש, כל עובד בחברה צריך שיהיה לו ידע בסיסי בענף.

ספקית התוכנה FreeCause היא דוגמה לחברה שלוקחת את ההדרכה המקצועית ואת אחריותה להדרכת העובדים צעד אחד קדימה.

ב-FreeCause, המפתחת תוכנה ייעודית לעסקים קמעוניים אשר משרדיה ממוקמים בבוסטון ארה"ב, כל עובדי החברה, כן כן, כל העובדים לרבות אנשי מכירות, מנהלי כספים, מנהלי תיקי לקוחות ומנהלי מוצר, לומדים לתכנת בשפת הג'ווה Java Script כחלק ממערך ההדרכה השותף. כל עובד חברה, בין אם הוא מגיע מרקע טכנולוגי ובין אם לא ובין אם הוא עובד בתפקיד טכנולוגי או לא – נדרש לעבור קורס לשפת הג'ווה.

העובדים לומדים את שפת התכנות הנפוצה על חשבון החברה כחלק אינטגרלי מיום העבודה והם אף מחולקים לצוותים טכניים כך שכל צוות נדרש לעבוד יחד על פרויקט מסוים (כמו אפליקציה חדשה), שאותה הוא מציג בפני ההנהלה.

מטרת הפרויקט, שצפוי להתרחב לסדרת הדרכות טכניות בשפות תכנות אחרות ויכלול מפגשי ריענון תקופתיים, זכה לתגובות מפתיעות (לטוב ולרע) הן בקרב העובדים והן בקרב גורמים מקצועיים מחוץ לארגון.


ללמוד עוד על הדרכה בחברות אחרות? בכנס ההדרכה השנתי של HRus מוצגים מקרי מבחן מארגונים שונים בישראל וכן מודלים לפיתוח, ביצוע ומעקב של הדרכות. מידע נוסף על ההרצאות והמרצים ניתן למצוא בדף – כנס הדרכה!


כיצד קיבלו העובדים את הבשורה?

מהנדס מחשבים שהתראיין בנושא אמר שזהו פרויקט גדול ומורכב: "אני וחבריי אמנם למדנו 4 שנים הנדסת מחשבים אבל ישנם עובדים שלא הגיעו מרקע טכנולוגי זהה וזו הייתה הזדמנות אדירה עבורם ללמוד את הג'ווה סקריפט. זו לא רק עוד שפה אלא דרך להבין תכנות, להבין תהליכים מחשוביים, לזהות בעיות, לדעת לאתר פתרונות ועוד. זה בסיס מצוין להבנה טכנולוגית מקיפה."

עובד אחר אשר ניהל פרויקט של שיווק מוצר עזב את החברה לטובת משרה בחברה אחרת בעקבות תוכנית ההדרכה. לדבריו: "ההדרכה הטכנית הייתה פשוט קשה מדי ותובענית מדי. אני לא הגעתי עם רקע טכנולוגי או גישה לנושא והיה לי ממש קשה להתמודד עם החומר. לא הייתי בטוח שאצליח ללמוד ובהמשך אף ליישם את החומר הנלמד."

אנטוני הייג', סמנכ"ל טכנולוגיות ב-,FreeCause מסביר את חשיבות הדרכה לגישה ההוליסטית הייחודית של החברה כך: "עובדי חברה רבים כמו מנהלי שיווק, מנהלי מכירות ואפילו מנהלי מוצר נתקלים בשאלות מקצועיות מורכבות מצד הלקוחות. כדי לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר הם צריכים להיות בקיאים עד כמה שניתן בחומר המקצועי ואני מאמין שעל ידי כך שהחברה מלמדת את כל עובדיה תכנות בשפת הג'ווה, היא מבטיחה את הרמה המקצועית הגבוהה ביותר ומאפשרת לכולם לדבר באותה 'שפה'. עובדי החברה אשר עד כה לא עסקו בתכנות לומדים להעריך את המתכנים והם מבינים שאין פתרונות קלים וזמינים או שאין תשובה אחת פשוטה לשאלה של לקוח. העובדים שלא הגיעו מרקע טכנולוגי לומדים להעריך יותר את האנשים הטכנולוגיים כשהם מבינים בעצמם עד כמה העבודה הטכנית היא קשה ומורכבת ומאידך, הצוות הטכני לומד להעריך יותר את העובדים הלא-טכנולוגיים כי כעת גם הם דוברים את אותה שפה."

דוגמאות נוספות על הדרכות שמבוצעות בארגונים בישראל מהם ניתן ללמוד ניתן למצוא ב-כנס ההדרכה השנתי של HRus.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה