הפעלת תוכנית חונכות (מנטורינג) וירטואלית או היברידית לעובדים מהבית יכולה להיות דרך יעילה עבור מנהלי משאבי אנוש לתמוך בעובדים היברידיים ווירטואליים (עובדים מהבית), לטפח תחושת שייכות ולתרום למאמצי שיתוף הידע של החברה.
הפעלה יעילה של תוכניות חונכות וירטואליות או היברידיות התומכות בצרכים של עובדים היברידיים ווירטואליים, מטפחת תחושת שייכות ותורמת למאמצי שיתוף הידע של החברה.
להלן 6 דרכים להפעלת תוכנית מנטורינג וירטואלית או היברידית יעילה:
1 להגדיר את יעדי התוכנית והמבנה:
יש להתחיל בהגדרה ברורה של מטרות תוכנית החונכות (מנטורינג) והקמת מסגרת מובנית לאופן הפעולה שלה.
יש לקבוע את מטרות התוכנית, כגון תמיכה בפיתוח קריירה, הקלת העברת ידע או טיפוח תחושת קהילה בקרב עובדים מרוחקים.
יש לקבוע קווים מנחים להשתתפות בתוכנית, לרבות ציפיות ממנטורים וחניכים, תדירות הפגישות וערוצי התקשורת שיש להשתמש בהם.
2 גיוס והתאמת חונכים וחניכים:
יש לזהות מנטורים פוטנציאליים בארגון שיש להם מומחיות רלוונטית, ניסיון ונכונות לתמוך באחרים.
כמו כן, יש לזהות חונכים שיכולים להפיק תועלת מהדרכה ותמיכה בהתפתחותם המקצועית.
יש להשתמש בתהליך התאמה כדי לקשר בין מנטורים לחניכים על סמך תחומי העניין, המטרות ותחומי ההתמחות שלהם, תוך התחשבות בגורמים כגון שאיפות קריירה, ניסיון בתעשייה והתאמת האישיות.
3 לספק הדרכה ומשאבים:
יש להציע הכשרה ומשאבים גם למנטורים וגם לחניכים כדי לעזור להם להצליח בתפקידיהם.
יש לספק הדרכה לגבי טכניקות חונכות אפקטיביות, מיומנויות הקשבה אקטיביות, הצבת יעדים והעברת משוב.
יש להציע משאבי הכשרה ללימוד עצמי, תבניות להגדרת יעדים ותכנון פיתוח מקצועי, כמו גם גישה לחומרי למידה מקוונים או סמינרים מקוונים הקשורים לפיתוח קריירה וכישורי מנהיגות.
4 להקל על התקשורת:
יש להקים ערוצים לתקשורת ושיתוף פעולה בין מנטורים לחניכים, במיוחד בסביבה וירטואלית או היברידית.
יש לעודד שיחות קבוע ופגישות וירטואליות באמצעות כלי ועידת וידאו, פלטפורמות הודעות מיידיות או דואר אלקטרוני.
יש ליצור הזדמנויות למנטורים ולחניכים להתחבר באופן לא פורמלי, כגון שיחות קפה וירטואליות או אירועי נטוורקינג, כדי לבנות קרבה ולחזק מערכות יחסים.
5 לעקוב אחר ההתקדמות ולספק תמיכה:
יש לעקוב אחר ההתקדמות של קשרי החונכות ולספק תמיכה והדרכה שוטפות למשתתפים לפי הצורך.
יש להציע שיחות ומפגשי משוב קבועים כדי להעריך את יעילות התוכנית, לזהות אתגרים ולבצע התאמות לפי הצורך.
יש להיות פרואקטיביים בטיפול בבעיות כגון מחסומי תקשורת, ציפיות לא תואמות או קונפליקטים בין מנטורים לחניכים.
6 לחגוג הצלחות ולשתף למידה:
יש לחגוג את ההצלחות וההישגים של משתתפי החונכות, תוך הדגשת דוגמאות של צמיחה, התפתחות ושיתוף ידע.
יש לעודד את המנטורים והחניכים לשתף את החוויות והתובנות שלהם עם כלל עובדי הארגון באמצעות ערוצי תקשורת פנימיים, כגון ניוזלטרים, פורטלים פנימיים או פגישות וירטואליות של הארגון.
יש לשתף סיפורי הצלחה ולקחים שנלמדו כדי לעורר השראה באחרים ולקדם תרבות של למידה והתפתחות.