בעשור האחרון הפכה תעשיית הסלולאר לפלטפורמת עבודה. דגמים חדשניים ואפליקציות מתקדמות אינם עוד פריווילגיה של עשירים וחובבי הגאדג'טים – אלא כלי עבודה אלמנטריים. אתר משאבי אנוש HRMAsia מציג את התהליך שעבר תחום הסלולאר במרוצת השנים האחרונות כמעבר מ- luxury (תענוגות) ל- necessity(צורך).
השימוש הנרחב בסלולארי כאמצעי עבודה הוליד סוג חדש של עובדים ומועמדים שנקרא the Digital employee. על פי דו"ח חברת המחק נלסון (יולי 2012) מדובר על ציבור עובדים ודורשי עבודה בטווח גילאים של 25-39 שעושים שימוש באמצעים סלולאריים לנהל כל תחום בחיים (חיים חברתיים, הכרויות, קניות, מעורבות פוליטית וכיו"ב) וזה כולל כמובן חיפוש עבודה ועבודה שוטפת.
למה אנחנו רוצים את העובד הסלולארי?
כי אנחנו נמצאים בשוק עבודה שדוהר קדימה. העובד הסלולארי הוא היחיד שיכול להדביק את הקצב המטורף. העובד הסלולארי לא ממתין למכירת סוף העונה אלא הוא מבין הראשונים שעומדים בתור להיות הראשונים שמסיגים את הדגם החדש. הארגון של ימינו לא יכול להרשות לעצמו להסתפק במי שעומד בסוף התור (או במי שבכלל לא טורח לעמוד בתור). העובד הסלולארי חי ונושם קדמה. הוא לומד מהר, מסתגל מהר. מוכן לוותר על מה שהיה אתמול או אפילו היום לטובת הדבר הבא. בנוסף, העובד הסלולארי הוא עצמאי בשטח, תרתי משמע. הוא לא עושה הפרדה בין פרטי לאישי או בין שעות עבודה לשעות הפנאי. הוא כל הזמן מחובר. הוא כל הזמן מתקשר, לומד, נחשף לגירויים, מנצל הזדמנויות. העובד הסלולארי הוא ארנב האנרג'ייזר של הארגון.
העתיד כבר בסלולאר הארגון עדיין במחשב
העובדים שאתם כארגון רוצים למשוך ולשמר החליפו מזמן או מחליפים בימים אלה את המחשב במכשיר סלולארי, שם הם מנהלים את התקשורת היום-יומית והמקצועית שלהם. אתם כארגון עדיין לא שם. כך לדוגמה, על פי אתר Digital Market Asia ארגון ממוצע משקיע 23% מתקציב הפרסום שלו ברשת האינטרנט ופחות מאחוז אחד בפרסום במובייל. יחס זהה קיים בפרסום לצורך מיתוג חברה ומיתוג מעסיק ופרסום מודעות דרושים (תחום שנמצא באחריותו של מנהל הגיוס או מנהל משאבי אנוש באופן ישיר).
העובד הדיגיטלי כבר כאן. הוא לא יושב בבית ליד המחשב ומחפש עבודה וכשהוא מוצא אותה, הוא לא בהכרח יושב כל היום ליד שולחן מול מחשב ומכשיר טלפון אנלוגי כדי להתנהל… הוא מסתובב ברחובות, יוצא לבתי קפה, עובד מהאוטו או מהרכבת… הסלולאר מאפשר לאנשים חופש תנועה במרחב והעובד הסלולארי מצביע ברגליים.
לכן, ארגון שרוצה לגייס ולשמר את העובד הדיגיטלי צריך לבנות אסטרטגיית מבוססת סלולאר לגיוס, ניהול ושימור עובדים והמשמעות של כך היא:
- פרסום ושיווק משרות באפליקציות דיגיטליות.
- מדיניות העסקה שמאפשרת לעובדים לפעול עם המכשירים שלהם bring your pun device או לחילופין השקעת משאבים בציוד סלולארי עבור העובדים כדי לתת להם את כלי העבודה המתקדמים ביותר.
- מדיניות עבודה גמישה המאפשרת לעובדים לפעול עם המכשירים הסלולאריים שלהם מחוץ למשרד, בתוך המשרד, בכל שעה ומכל מקום. ארגונים שדורשים מהעובדים להתייצב במשרד בשעה עגולה ולכבות את הטלפון האישי שלהם כל עוד הם 'בעבודה' יתקשו (לכל הפחות) לקלוט ולשמר את העובד הסלולארי.
- מערך סנכרון מידע המגיע מהסלולאר (כגון דיווח שעות, ניהול ימי מחלה והיעדרויות, עמידה ביעדים ותפוקה וכיו"ב). ארגונים רבים כבר מציעים תוכנות מתקדמות לניהול הפונקציות המרכזיות של משאבי אנוש (ניהול נוכחות, שכר, הערכות עובדים, הדרכות וכיו"ב). זה הזמן להעביר את כל הפונקציות הללו לסלולאר.