'חברת התרופות Regeneron Pharmaceuticals איננה מקום עבודה שמתאים לכולם' – כך כתוב בעמוד הבית של החברה, על אף שזו שאפה לגייס 350 עובדים בטווח של חודשים ספורים בלבד. אז מה פשר ההכרזה הזו וכיצד היא סייעה לחברה לעמוד ביעדי הגיוס בסופו של דבר?
רוס גרוסמן, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה, מסביר את פשר ההצהרה בעמוד הקריירה באתר הבית. לדבריו "אנחנו אוהבים לבלוט בשונות שלנו. אנחנו חברה מיוחדת והמטרה שלנו היא קודם כל לגייס אנשים שמתאימים לנו."
חברת Regeneron Pharmaceuticals המבוססת בניו יורק העסיקה 650 עובדים בלבד, אולם כאשר היא נכנסה לשיתוף פעולה עם Sanofi לצורך פיתוח תרופות חדשות, היא נזקקה ל-350 עובדים חדשים. גרוסמן קיבל עליו את הפרויקט לגייס כ-350 עובדים חדשים כאמור, רובם מדענים שעתידים להשתלב במחלקות מחקר ופיתוח, וכל זאת בפרק זמן של חודשים ספורים בלבד.
האתגר שניצב מול גרוסמן היה עצום: מדובר על גיוס מאסיבי של בעלי מקצוע בו קיים מחסור בטאלנטים וכן ידוע שמדענים אינם מחליפים מקומות עבודה לעתים תכופות ביחס לבעלי מקצועות חופשיים אחרים, וכי אלה נוטים להישאר נאמנים למקום העבודה שלהם למשך שנים. על פי אתר משאבי האנוש SHRM.ORG למדענים יש נטייה ללוות פרויקטים מהתחלה ועד הסוף, קרי עד לשלב התוצאות, ולכן נדיר (וקשה) להצליח למשוך מדען מחברה אחת למתחרה באמצע פרויקט.
לדברי גרוסמן, לא הייתה לחברה שום בעיה לגייס מדענים חדשים, בגיוסים בודדים, שכן החברה יצרה לעצמה שם של מעסיק טוב בקרב קהילת המדענים, וברגע שהיא הפיצה את השמועה שיש משרה פתוחה, קורות החיים היו זורמים מיד. אולם כאשר החברה עמדה לקראת האתגר של גיוס מאסיבי, היה צורך לעצור הכל ולבנות מחדש תוכנית גיוס ייעודית למקצועות המדע.
גרוסמן: "היינו צריכים לבנות מערך גיוס ייעודי שיאפשר לנו לקלוט מאסה של מדענים ובו בעת חששנו שקליטת העובדים תשנה את התרבות שלנו ואת מה שכל כך מיוחד בחברה. מה שמייחד אותנו כחברה ביוטכנולוגית זה התשוקה וההתלהבות מהמדע. passion for science."
גרוסמן פנה לייעוץ אצל חברת Kenexa (שנרכשה על ידי חברת IBM בשנת 2012) אשר בשלב הראשון ביצעה הערכת תרבות ארגונית cultural assessment כדי לבחון לעומק את מאפייני התרבות הארגונית הקיימת ולנסות לפצח את ה-DNA הארגוני ולבנות את הפרופיל של העובדים שיצליחו להשתלב בה.
לאחר שלב האפיון, חברת הייעוץ סייעה למחלקת משאבי האנוש לבנות תוכנית גיוס, לרבות קמפיין ייעודי למדענים כשגולת הכותרת שלו היא ש- Regeneron Pharmaceuticals מגייסת מדענים שמתלהבים ממדע!
מתוך תוכנית הגיוסים הזו, בנתה Regeneron Pharmaceuticals תוכנית גיוס כלל ארגונית, המלווה את הארגון בכל גם של עובדים שאינם עוסקים ישירות במדע. כנגזרת לכך, הארגון משיק קמפיין ומדוור למועמדים את העקרונות שמרכיבים את התרבות הארגונית כך שאלה ידעו מה מניע את החברה ואיזה סוג של עובדים מתאים להשתלב בה וכל זאת – לפני שהם בכלל שולחים קורות חיים.
חושב שאתה הכי חכם? לא בבית ספרנו
Regeneron Pharmaceuticals מציגה בפני מועמדים את את חמשת הערכים המרכזיים שלה והם:
– המדע מניע את העסק וההתלהבות שלנו מניעה את המדע!
– אנחנו צוות נבחר!
– אצלנו אתה תהיה מאותגר בכל יום מחדש!
– 'כי ככה עשו את זה תמיד' זו לא תשובה שתשמע אצלנו!
– אצלנו אין בירוקרטיה שחוסמת רעיונות מבריקים!
באתר הבית של החברה אף כתוב במפורש 'אם אתה חושב שאתה האדם הכי חכם בחדר – אל תגיש קורות חיים. מקומך לא איתנו!"
גרוסמן: "הערכים שלנו מפורסמים בעמוד הבית והם מלווים אותנו לאורך תהליכי הגיוס בחברה. זו התרבות הארגונית שאותה ביססנו לאחר מחשבה ועבודה קשה ואנחנו גאים בה. מי שרוצה לעבוד איתנו צריך לא רק להכיר ולהבין את הערכים שלנו אלא להאמין בהם ולייצג אותם, הלכה למעשה. מועמדים יכולים להגיע למתחם שלנו, להסתובב לראות אנשים ולשוחח איתם. הם יגלו מהר מאוד שהם מוצאים את חמשת הערכים שמרכיבים את התרבות הארגונית שלנו בכל מחלקה ואצל כל עובד."
לדברי גרוסמן, מרגע שהשיקו את תוכנית הגיוס המבוססת על ערכי התרבות הארגונית, Regeneron Pharmaceuticals הצליחה לעמוד ביעדי הגיוס שלה ומאז ועד היום נקלטו למעלהמ-1000 עובדים. כמו כן, אחוז הנטישה עומד כיום על 6%-7%, שהוא שיעור נטישה מהנמוכים בענף הביוטכנולוגיה.