מקום עבודה ירוק משפיע על איכות המועסקים

מקום עבודה ירוק משפיע על איכות המועסקים

ארגון שערכי סביבה הם חלק מהאג'נדה שלו עשוי למשוך כוח עבודה איכותי יותר שמחפש ארגון שיש בו ערכים והתנהלות אתית

שיתוף
ארגון ירוק

ארגון ירוק

על פי סקר שבוצע בשנה שעברה על ידי אתר התעסוקה TheLadders, נמצא כי 72% ממחפשי העבודה יעדיפו לעבוד בחברה שיש בה מודעות סביבתית. בסקר נמצא גם ש-75% מהעובדים ירצו לשנות את שגרת היום-יום שלהם אם מקום העבודה יספק להם תמריצים קטנים להיות ירוקים יותר.

עם זאת, חשוב לזכור שקיימות אינה מסתכמת בצמצום תביעת הרגל הסביבתית. בהקשר של מחלקת משאבי האנוש היא קשורה גם להסתכלות ארוכת טווח על מאפייניו של ארגון בר קיימא – חשיבה על שרידותו העתידית של העסק ולא רק על הרווחיות בהווה. מחלקת משאבי האנוש יכולה למלא תפקיד מרכזי בקיימות במובנים של ניהול היחסים בין העסק לבין כוח העבודה שלו, שהיום הוא שונה מאוד ממה שהיה בדורות הקודמים.

עובדים צעירים שואפים היום להצטרף לארגונים שהתרבות בהם תואמת את ערכיהם. הם ירצו להיות קשורים לחברה שדואגת לסביבה. הפרקטיקות הירוקות הן חיוביות מטבען ועוזרות להבטיח לעובדים שהחברה אינה מתמקדת רק בשורה התחתונה, אלא מודעת גם לערכים סביבתיים ולהשפעתם על צוות העובדים. תוכניות ירוקות מועילות גם בהעלאת מעורבות העובדים. תוכניות ירוקות אקטיביות גורמות לעוזרים לחשוב הלאה על תפקידם האישי בשמירה על איכות הסביבה בארגון וכתוצאה מכך יובילו למעורבות רבה יותר ולתחושת שייכות. עובדים שכבר מקיימים אורח חיים ירוק יחושו מעורבים ומרוצים יותר בחברה שמאמצת פרקטיקות סביבתיות. מאמץ סביבתי קולקטיבי עוזר לבנות מטרה משותפת ותורם להעלאת המורל.

מותג מעסיק ירוק יותר ואטרקטיבי יותר

חברות שמאמצות ערכי אחריות חברתית, ודאגה לסביבה היא חלק בלתי נפרד מזה, הופכות למותג מעסיק אטרקטיבי יותר. הפרקטיקות הסביבתיות יכולות לכלול איסוף רכיבים אלקטרוניים למחזור, הפיכת הארגון לידידותי לרוכבי אופניים, שימוש משותף בכלי רכב, הפרדת אשפה, צמצום השימוש בנייר, שימוש בנורות ובמכשירים חשמליים חסכוניים, מכוניות היברידיות, צמצום הצורך בנסיעות למשל באמצעות ועידות וידיאו ולמידה מקוונת ועוד. את ההתקדמות של הארגון לעבר התנהלות ירוקה יותר אפשר למדוד אמפירית בקלות למשל על ידי מעקב אחר צריכת החשמל, צריכת הנייר, קילומטראז' ואפילו כמות שקיות האשפה.

הפרקטיקות האלה לא רק מעודדות משמעת ומשפרות את התפוקה, הן גם משפיעות על נכסים מוחשיים פחות כמו המוניטין של המותג. כאמור, עובדים אוהבים לעבוד בחברות שערכיהן תואמים את אלה שלהם ושנתפסות כמי שהחלטותיהן העסקיות הן אתיות, חברתיות וסביבתיות.

מי אחראי למעקב אחר האחריות הסביבתית? יש חברות שהוקמו בהן מחלקות קיימות האחראיות למימוש האג'נדה הירוקה של הארגון. "צוות ירוקים" שכוללים עובדים ממחלקות שונות מוודאים שהחברה תקפיד על הנהלים הירוקים שקבעה לעצמה. מחלקת משאבי האנוש אחראית לכך שהעובדים יקבלו חינוך ירוק ויהיו מודעים לאסטרטגיה הסביבתית של הארגון, לעתים עד לרמה שבה יוכלו להעביר את המסר הלאה גם ללקוחות.

המעבר להתנהלות ירוקה אינו נטול אתגרים. לעתים לא פשוט לשנות את צורת החשיבה של העובדים ואת הרגליהם ולשם כך נדרשת תמיכת ההנהלה. קחו לדוגמה את ראש ממשלת הולנד שמתנייד ממקום למקום על אופניו ומשמש דוגמה לבכירים במדינה ולאוכלוסייה כולה. מובן שתועיל גם הכשרת העובדים לאורח חיים ירוק ולמשמעות של התנהגותם במובנים סביבתיים. בנוסף ההנהלה צריכה לאשר שינויים כמו מעבר לנייר ממוחזר יקר יותר (שאמור להתקזז עם ההפחתה בשימוש בנייר), לוח זמנים גמיש שיאפשר עבודה מהבית ויחסוך דלק, תוכנית תגמולים המיועדת לשמירה על ערכי קיימות ועוד.

בואו ללמוד עוד על פיתוח ארגוני – בכנס למידה ופיתוח ארגוני. לחצו כאן לפרטים

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה