אנחנו מגייסים ומפטרים עובדים בהתאם לתרבות הארגונית

אנחנו מגייסים ומפטרים עובדים בהתאם לתרבות הארגונית

כך אומר רוברט ריצ'מן, מנהל מוצר ב-Zappos, אתר הסחר האלקטרוני הגדול ביותר לנעליים, המעסיק 1,500 עובדים

שיתוף
תרבות ארגונית
תרבות ארגונית

סקירת משאבי אנוש בחברות בחו"ל – תרבות ארגונית, פרויקט מיוחד!

רוברט ריצ'מן, מנהל מוצר ב-Zappos, אתר הסחר האלקטרוני הגדול ביותר לנעליים, המעסיק 1,500 עובדים, הציג לאחרונה את התרבות הארגונית של החברה בסמינר מקוון webinar בנושא תרבות ארגונית – גיבוש ערכים והטמעתם בארגון.

רוברט ריצ'מן: התרבות הארגונית שלנו היא סדרת ערכים (בין 4 ל-10 ערכים בסיסיים) שמגדירים אותנו כארגון, מייחדים אותנו ומבדילים אותנו מכל ארגון אחר. יש חברות שמצהירות על 'ערכים' שמרכיבים את התרבות הארגונית שלהם אבל הם לא באמת ערכים. הם כתובים בנהלי החברה, הם נגישים לעובדים חדשים, לפעמים אפילו כותבים אותם באתר החברה או בהודעות לעיתונות אבל אם העובדים לא 'חיים ונושמים' את הערכים הללו, אם הארגון לא מגייס ומפטר עובדים על סמך הערכים הללו – הם זה לא באמת תרבות ארגונית.

ב-Zappos יש כאמור תרבות ארגונית שמורכבת מכמה ערכים עיקריים. לא הכתבנו אותם לעובדים אלא הפצנו מייל בקרב כל אחד מ-1,500 העובדים ושאלנו אותם אלו ערכים מייצגים נאמנה את החברה? אלו ערכים הם היו רוצים ליישם, כחלק עיקרי מהתרבות הארגונית? לכן, זו לא התרבות הארגונית של החברה או של ההנהלה – זו התרבות הארגונית של כלל החברים בארגון.

השלב הבא, אחרי שמגבשים תרבות ארגונית, הוא לוודא שהערכים שמרכיבים אותה באים לידי ביטוי בכל דבר ועניין. אין לערכים טעם אם הם לא מיושמים הלכה למעשה. אצלנו לדוגמה, אחד הערכים החשובים ביותר הוא שיתוף. הצעד הראשון היה להגדיר את השיתוף כערך, השלב הבא כלל סדרה אין סופית של פעילויות שיאפשרו לנו לבטא את הערך הזה ביום יום. כך למשל החלטנו לפתוח חדר אוכל בו מוגשות ארוחות צהריים, כיבוד קל ושתיה חמה וקרה לכל לעובדים, במשך כל היום (בחינם!). זו הייתה הדרך שלנו לגבש את כולם ביחד, שיבלו זמן איכות במקום 'לברוח' להפסקת צהריים מחוץ למשרד. זה גם גורם לעובדים להרגיש כמו בבית כי גם בבית יש מטבח פתוח בכל שעה.

דבר נוסף שעשינו הוא לנעול את יציאות החירום והדלתות הצדדיות של הבניין כך שכל העובדים נכנסים דרך הכניסה הראשית כך שכולם רואים את כולם, אומרים שלום לכולם, מסתובבים בשטחי המשרד מחייכים ומנהלים שיחות חולין.

ערך נוסף שמרכיב את התרבות הארגונית שלנו הוא יצירתיות. אנחנו חברה שמצפה מהעובדים שלה להיות יצירתיים וזה אומר שאנחנו צריכים לאפשר להם מקום לפתח יצירתיות. לכן, אנחנו כמעט ולא שמים דגש על תהליכים ארגוניים אלא על התוצאות – כדי לאפשר לכל אחד לעבוד בדרך שלו, לפתח את שיטות העבודה הייחודיות לו, ליהנות מחופש יצירה וחופש מחשבה לאורך כל הדרך. הוויתור על התהליכים הוא ויתור קשה לכאורה בעידן בו ארגונים שמים דגש יתר על תהליכים אבל יצירתיות היא ערך המרכיב את התרבות הארגונית שלנו ולכן אין לנו בעיה לעשות ויתורים למענו.

ערך היצירתיות בא לידי ביטוי אצלנו בכל פינה, החל מעיצוב המשרדים בסגנון חופשי (אין הגבלה. כל עובד מעצב את חלל העבודה שלו לפי סגנונו האישי וזה כולל לא רק אלמנטים ויזואליים אלא גם מוזיקה ואווירה כלית). אין לנו קוד לבוש. חדרי הישיבות שלנו נראים כמו אולמות הימורים בלאס-וגס עם מכונות פופקורן, משחקי וידיאו, מכונות משקאות מגניבות ועוד. העובדים שלנו מציעים רעיונות מוזרים ואנחנו מקבלים אותם כי המוזרות הזו מייצרת סביבת עבודה מיוחדת, יצירתית ומהנה.

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה