שיתוף

התפרצות מגפת הקורונה טלטלה את עולם העבודה עד היסוד, והובילה לשינויים מרחיקי לכת באופן שבו אנו עובדים, מתקשרים ומתנהלים. לאור המציאות החדשה, התברר כי מיומנויות מסוימות הפכו לחיוניות יותר מאי פעם, וביניהן בולטת במיוחד האמפתיה.

כיום, קשה למצוא מודל מיומנויות עתיד, בין אם זה של הפורום הכלכלי העולמי או של מקינזי, שלא יכלול את האמפתיה כאחת המיומנויות החשובות ביותר להצלחה בחיים ובעולם העבודה המתפתח. יתרה מזאת, בחירת "אמפתיה" כמילת השנה לשנת 2021 על ידי מילון קולינס מדגישה עוד יותר את חשיבותה הגוברת בעולם המודרני.

מהנתונים שנאספו ממעל 4,000 מנהלים במדינת ישראל שקיבלו את דוח המוכנות שלהם לעולם העבודה החדש, המתבסס על מודל 5 היבשות, עולה כי מעל 40% מהם יידרשו להשקיע זמן ומשאבים בפיתוח יכולות האמפתיה שלהם. חשוב לציין כי אבחון זה מתבסס על ארבעה סוגי תוקף ומהימנות, המבטיחים את דיוק ואמינות התוצאות.

מה היא אמפתיה:

אמפתיה היא היכולת להבין את רגשותיו ונקודת מבטו של האחר ולהיות שם עבורו כדי לסייע לו. מדובר במיומנות חיונית שמאפשרת לנו לבנות קשרים משמעותיים, לטפח אמון, לפתור קונפליקטים ביעילות, ולהגביר את היצירתיות והחדשנות בארגון.

עולם העבודה החדש ואמפתיה – למה האמפתיה חשובה?

עולם עבודה מגוון

במציאות של עולם העבודה החדש, המגוון התרבותי והאישי הוא חלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. אנו עובדים עם אנשים מרקעים שונים, תרבויות מגוונות ונקודות מבט שונות, וכל אלו מהווים אתגר והזדמנות כאחד. אמפתיה מאפשרת לנו להבין לעומק את האנשים שאיתם אנו עובדים, לתקשר ביעילות ולפתח שיתופי פעולה חזקים. היא מעניקה לנו את היכולת לראות את הדברים מנקודת המבט של האחר, להבין את הצרכים והרגשות שלהם, ולפעול בהתאם בצורה מכבדת ומכילה.

לדוגמה, מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן גילה כי צוותים עם רמות גבוהות של אמפתיה הצליחו לשתף פעולה ולפתור בעיות מורכבות בצורה אפקטיבית יותר. הצוותים האמפתיים לא רק השיגו פתרונות יעילים יותר, אלא גם יצרו סביבת עבודה תומכת ומכילה, שמקדמת פרודוקטיביות, יצירתיות וחדשנות. אמפתיה מסייעת ביצירת אקלים ארגוני שבו כל חברי הצוות מרגישים מוערכים ומובנים, מה שמוביל לרמות גבוהות יותר של מעורבות ומחויבות.

שינויים וחוסר ודאות

בתקופות של חוסר ודאות ומשברים תמידיים, אמפתיה תורמת באופן משמעותי לבניית ותחזוקת רשתות תמיכה חזקות, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. היא מסייעת לעובדים להתמודד עם לחצים ולקבל תמיכה רגשית בזמנים קריטיים. אמפתיה מאפשרת לנו להסתגל לנסיבות משתנות על ידי הגברת היכולת שלנו להבין ולהתחבר לרגשות ולצרכים של אחרים, דבר המוביל לתקשורת טובה יותר ולהבנת מגמות ושינויים סביבתיים.

אמפתיה מגבירה את היכולת להבחין בהשפעות השונות של השינויים על קבוצות ואינדיבידואלים שונים, ומאפשרת לשקול את ההשלכות וההשפעות בצורה מעמיקה יותר. כך, ארגונים המונעים על ידי אמפתיה מסוגלים לנווט טוב יותר בתקופות של חוסר ודאות, להסתגל במהירות ולהמשיך לצמוח ולהצליח.

יצירתיות וחדשנות

מחקרים מראים כי קיים קשר חזק בין אמפתיה ליצירתיות. אנשים אמפתיים מסוגלים לראות את העולם מנקודות מבט שונות, מה שמאפשר להם להעלות רעיונות חדשים ולפתח פתרונות חדשניים. הסיבה לכך היא שאמפתיה מאפשרת הבנה עמוקה יותר של הצרכים והרצונות של אחרים, ומעודדת חשיבה מחוץ לקופסה. כאשר אנו מבינים את המניעים, הרגשות והצרכים של אנשים שונים, אנו מסוגלים לחשוב על פתרונות שמתאימים טוב יותר לצרכים הללו.

בנוסף, אמפתיה מעודדת פתיחות וגמישות מחשבתית, מה שמאפשר לנו לקבל השראה מרעיונות ונקודות מבט מגוונות. היכולת לראות את הדברים בעיניים של אחרים מעניקה לנו פרספקטיבות חדשות ומגוונות, מה שמוביל לחשיבה יצירתית ולפיתוח רעיונות חדשניים.

רווחה אישית

אמפתיה חשובה מאוד לרווחה האישית שלנו, מכיוון שהיא מאפשרת לנו להרגיש מחוברים לאחרים, לקבל תמיכה רגשית ולהתמודד עם קשיים בצורה יעילה יותר. כאשר אנו מבינים ומזדהים עם רגשותיהם של אחרים, אנו מסוגלים לבנות מערכות יחסים חזקות ותומכות, המהוות מקור חשוב לתמיכה רגשית.

מחקרים מראים כי אנשים שמחים ובריאים יותר הם אלו שיש להם מערכות יחסים משמעותיות. אמפתיה משחקת תפקיד מרכזי ביצירת מערכות יחסים כאלו, בכך שהיא מאפשרת לנו להבין את נקודות המבט והרגשות של אחרים, ומסייעת לנו ליצור קשרים עמוקים ואמיתיים.

היכולת ליצור קשרים עמוקים דרך אמפתיה מובילה לתחושת שייכות וקהילתיות, שמחזקות את התחושות החיוביות ומשפרות את איכות החיים הכללית. אנשים עם מערכות יחסים משמעותיות נהנים מרמות נמוכות יותר של לחץ ומתח, חווים סיפוק גבוה יותר בעבודה ובחיים האישיים, ומקבלים תמיכה והבנה בעת הצורך.

איך לפתח אמפתיה?

כמובן שבדומה לכל מרכיבי מודל 5 היבשות, אמפתיה היא מיומנות שניתן ללמוד ולפתח אותה. זה לא קורה בין לילה אבל על ידי השקעה בפיתוח אמפתיה, אנו יכולים לשפר את מערכות היחסים שלנו, את הקריירה שלנו ואת הרווחה האישית שלנו.

  1. היו מודעים לעצמכם: שימו לב לרגשות ולמחשבות שלכם ואיך הם משפיעים על האינטראקציות שלכם עם אחרים. מודעות עצמית כוללת הבנה כיצד הרגשות האישיים שלכם משפיעים על התגובות וההתנהגות שלכם. לדוגמה, אם אתם מרגישים כעס, זה עשוי להשפיע על הדרך שבה אתם מדברים עם קולגה. מודעות לרגשות אלו תאפשר לכם לשלוט בהם ולבחור תגובות מתאימות יותר.
  2. הקשיבו באופן פעיל: שימו לב לשפת הגוף, לטון הדיבור ולרגשות של הדובר. הקשבה פעילה פירושה להיות נוכח במלואכם בשיחה, ולא רק לשמוע את המילים שנאמרות. לדוגמה, אם חבר משתף אתכם בבעיה אישית, התרכזו במה שהוא אומר, הביטו בעיניו, ושימו לב להבעות הפנים שלו. הקשבה פעילה מאפשרת לכם להבין טוב יותר את החוויה הרגשית של האדם השני.
  3. נסו להבין את נקודת המבט של האחר: שאלו שאלות, ערכו פרשנות וגלו פתיחות. כדי להבין באמת את נקודת המבט של מישהו אחר, חשוב לשאול שאלות מכוונות ולהיות פתוחים לדעות שונות. לדוגמה, אם קולגה מביע תסכול ממשימה מסוימת, שאלו אותו למה הוא מרגיש כך ואיך הוא רואה את המצב. על ידי כך, תגלו את הפרספקטיבה שלו ותוכלו להתאים את הגישה שלכם בהתאם.
  4. שקפו רגשות: תנו לאדם לדעת שאתם מבינים את רגשותיו. שיקוף רגשות משמעו להביע הזדהות והבנה עם רגשותיו של האדם השני. לדוגמה, אם מישהו משתף שהוא מרגיש עצוב, אתם יכולים לומר: "אני מבין שאתה מרגיש עצוב בגלל מה שקרה. זה באמת מצב קשה." זה מראה שאתם מכירים ומעריכים את הרגשות שלו.
  5. הציעו תמיכה: הציעו עזרה או פשוט היו שם עבור האדם. הצעת תמיכה יכולה להתבטא בעשייה פיזית כמו עזרה במשימה מסוימת, או פשוט בנוכחותכם. לדוגמה, אם חבר בעבודה נמצא תחת לחץ רב, הציעו לעזור לו בפרויקט או הציעו לשבת ולדבר על הדברים שמטרידים אותו. לפעמים, עצם הנוכחות והתמיכה הרגשית שלכם יכולים לעשות הבדל גדול.

פיתוח אמפתיה דורש זמן ומאמץ, אך התגמול הוא גבוה ומשמעותי. אמפתיה אינה מיומנות שמתפתחת בין לילה; היא מצריכה השקעה מתמשכת במודעות עצמית, בהקשבה פעילה ובהבנה עמוקה של נקודות מבט ורגשות של אחרים. למרות האתגרים בתהליך הפיתוח, התוצאות הן מערכות יחסים חזקות, רווחה אישית גבוהה, יצירתיות וחדשנות ויכולת טובה יותר להסתגל לשינויים. אנשים וארגונים המשקיעים באמפתיה לא רק משפרים את האינטראקציות והתקשורת שלהם, אלא גם יוצרים קהילה שבה כל אחד מרגיש מוערך ומובן. התגמול עבור המאמץ הוא סביבה שמצליחה לשגשג גם בזמנים של חוסר ודאות ומשברים, כאשר האמפתיה מאפשרת לנווט בצורה טובה יותר ולהשיג הצלחה מתמשכת.


לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


 

כנס פיתוח ארגוני 2024

כנס AI למשאבי אנוש 2024

כנס דיני עבודה למנהלי.ות משאבי אנוש 2024

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס למידה והדרכה 2024

אין תגובות

השאר תגובה