אינטליגנציה תרבותית Cultural Intelligence, הינה היכולת להבין תרבויות זרות ולהסתגל אליהן. בעידן בו חברות פועלות בזירה הרב לאומית, כאשר נדרשת אינטראקציה עם גורמים מאזורים גיאוגרפיים מרוחקים, תפישות חברתיות שונות ושפות שונות, אינטליגנציה תרבותית מהווה יתרון נוסף, ובמקרים רבים, היא הפרמטר היחיד שתפריד בין מועמד אחד לאחר כשבכל פרמטר אחר בהגדרות התפקיד קיים שיוויון מוחלט.
האינטליגנציה התרבותית קיימת בשלושה מישורים:
מישור קוגניטיבי: היכולת לקלוט תרבויות אחרות – בהיבט השכלי – תוך הליך ניתוח והבנה.
מישור פסיכולוגי: היכולת להבין, בהיבט הרגשי, את האחר.
מישור אמוציונאלי: היכולת לבנות מערכת יחסים. מבוססת על הזדהות תוך התגברות על הפערים.
אינטליגנציה תרבותית נשענת על כלל היסודות של האינטליגנציה הרגשית ואף לוקחת את המודל צעד אחד קדימה, לעבר היכולת של האדם לתקשר עם אדם אחר, לא רק כפרט אלא כחלק מקבוצות שונות. בעידן בו חברות פועלות במישור רב לאומי, היכולת להבין שפות, תרבויות, דתות ומנהגים של עמים, כתות וקבוצות, הופך למשאב חיוני.
עובדים בעלי אינטליגנציה תרבותית, ובעיקר מנהיגים לארגונים רב לאומיים או לארגונים מקומיים אשר נזקקים לגורמי תיווך עם ספקים, לקוחות ואופרטורים מעבר לים – מהווים נכס, אולם הם קשים לאיתור. ישנם מנהלים רבים בעלי כישורים חברתיים מפותחים ואף בעלי רשת חברתית רחבה אולם הומוגנית, לכן הם לא יעמדו בקריטריון של אינטליגנציה תרבותית. אנשים אלו, חרף היותם 'מבריקים' לא יתאימו לארגון המבוסס על פעילות רב לאומית.
יש ביכולתו של מנהל משאבי אנוש לפתח אינטליגנציה תרבותית בארגון, באופן עצמאי או קבוצתי, בצורה של ליווי, הנחיות, סדנאות, הרצאות תיאורטיות ותרגול סימולטני של מצבים מחיי היום יום או משגרת העבודה.