ככל שחברה גדלה ומתפתחת כך גוברת הנטייה לחשוב שחסרים לה יזמים בארגון. שאם יהיו עוד כמה יזמים, יהיו עוד רעיונות, תהיה אנרגיה חדשה בארגון…. יש נטייה לחשוב שיש הלימה בין מספר העובדים בארגון לבין שיעור היזמים שצריכים לפעול בו.
טום סירי, סופר (ספרי ניהול), מרצה ויועץ לארגונים בתחום מכירות ופיתוח עסקי, מסביר מדוע לא צריך לגייס יזמים לארגון מתוך מאמר באתר Human Resources Inc:
ככל שמצטרפים לארגון יותר יזמים כך קשה להם יותר להשתלב בתרבות הארגונית. התרבות הארגונית, המהווה את תעודת הזיהוי של הארגון, הולכת ומאבדת מהייחוד שלה וזה מהווה סכנה לטווח הארוך.
אני שומע לעתים קרובות מנכ"לי חברות שאומרים שהם רוצים לראות יותר יוזמה בארגון. יכול להיות שהם אכן צריכים לראות יותר יוזמה בארגון אבל – זה לא אומר שהם צריכים לגייס יזמים.
יזמים מטבעם אוהבים לעבוד לבד ו/או לעבוד בשביל עצמם. הנטייה הטבעית שלהם היא להיות עצמאים. זה רק עניין של זמן עד שהם יצאו לדרך עצמאית. לכן, אם מגייסים עובדים יזמים, מהר מאוד מגלים שבעצם גייסנו מתחרים מבית. מה שהארגון צריך באמת זה עובדים עם תכונות מסוימות המאפיינות את היזמים ולאו דווקא יזמים. הארגון צריך לפתח תשתית מקדמת יוזמה.
אז מקדמים יזמות (רוח יוזמת) בארגון מבלי לגייס יזמים (entrepreneurs)?
מגייסים עובדים עם תשוקה בעיניים: ליזמים יש תשוקה ורעב! ארגון שרוצה לפתח אווירה של יזמות צריך להתחיל לחפש את האנרגיות, את ההתלהבות והמסירות כבר בקרב מועמדים חדשים. המועמדים החדשים צריכים להיות לא רק נלהבים אלא בעלי נטייה לקחת סיכונים וללכת בעקבות ההתלהבות שלהם, לפרוץ גבולות, להגיע להישגים ולחגוג את ההישגים שלהם.
מייצרים תרבות ארגונית המעודדת יוזמה: יש ארגונים רבים בהם עובדים שמפגינים יוזמה ולוקחים סיכונים נמצאים בעמדות מיעוט ואף בעמת סיכון בעצמם. הם נחשבים לעובדים ששוחים כנגד הזרם. ארגון שרוצה יזמות צריך לעודד את העובדים להעלות רעיונות, להעז, לבלוט…. העובדים צריכים לדעת שלא רק שהם לא יסתכנו אלא שהם יזכו לתמיכה ולתגמול בתמורה ליוזמה.
ארגון ששואף לפתח רוח יזמית צריך להיות מסוגל לאפשר לעובדים עצמאות, מרחב פעולה, חופש ביטוי ואפילו מקום לטעות. ברגע שיוצרים סביבה מפרה ותומכת, העובדים יכולים לתת לאפשר לעצמם לחשוב ולהתנהג כמו יזמים.
מציגים לראווה את התמונה הכלכלית: עובדים רבים מתקשים להבין את הארגון כעסק ולקשר ישירות בין הבחירות והתפקוד שלהם במשוואת עלות תועלת. הארגון צריך להדריך את העובדים ולתת בידיהם כלים יישומיים להבנה עסקית. כאשר עובדים יבנו יותר בנושאים כמו: הלוואות, השקעות, תמהיל, חישובי סיכון, ROI ועוד, הם יהיו מסוגלים לראות טוב יותר את התמונה הגדולה ולדעת האם וכיצד ניתן למנף את היוזמה שלהם הלכה למעשה. ללא הכלים הללו, העובדים מרגישים שהם יורים באפלה או מפתחים פנטזיות שלעולם לא יתממשו.
כאשר יש להם את היכולות והכלים לבחון יוזמה חדשה, יש להם גם את הביטחון הדרוש להציג אותה ולתמוך בה מתחילת הדרך ועד סופה.