גדלתם ואתם זקוקים לעובדים חדשים ASAP? אין לכם את התשתיות המתאימות לגיוס עובדים בארגון? החלטתם שמערך הגיוס בחברה איננו משתלם וכדאי יותר להוציא הגיוס לטיפול במיקור חוץ? הפתרון הוא כמובן שירותי השמה – אבל כיצד בוחרים חברת השמה אחת מבין 3,6000 חברות הפועלות כיום בארץ?
חברות ההשמה זוכות להכרה ולהערכה בקרב ארגונים בכל סדרי הגודל, בעיקר בשנים האחרונות, בהן מנהלי משאבי אנוש בארגון שואפים לבסס את מעמדם כשותפים אסטרטגיים, תוך שהם מפנים כמה שיותר זמן לאסטרטגיה על חשבון האדמיניסטרציה המרובה הכרוכה בגיוס עובדים. בנוסף על החיסכון האדיר בזמן, חברות רבות מעדיפות להוציא את מערך הגיוס משיקולים מקצועיים, כלומר הן מעדיפות שנושא הגיוס יטופל על ידי גוף שעיקר התמחותו היא גיוס עובדים.
התחום של גיוס נישתי הפך נפוץ יותר ויותר בעולם כולו וכמובן גם בארץ, ועל כן יותר ויותר חברות גדולות כקטנות נבנות על הקונספט של גיוס נישתי (גיוס בכירים, גיוס טכנולוגי, גיוס לתחום המשפטים וכיו"ב).
הביקוש לשירותי השמה הוביל להיצע וההיצע הוביל לבלבול באופן טבעי. כיצד בוחרים חברת השמה אחת מתוך רשימה של 3,600 חברות?
תדמית החברה:
תדמית הוא אחד הפקטורים החשובים ביותר בבחירת חברת השמה. זה ממש לא אומר שאתם צריכים לבחור בחברת ההשמה הכי גדולה או הכי מפורסמת אבל חשוב לבחור חברה שיש לה תדמית חיובית וזה אומר חברה שפועלת מזה זמן במשק, שיש לה סיפורי הצלחה, שזכתה באמון הן של הארגונים המגייסים והן של המועמדים. אם תבחרו בחברת השמה שלא הרוויחה את אמונם של המועמדים בענף בו היא עוסקת, לעולם לא תגיעו לעובדים הטובים ביותר בענף. תדמית החברה הוא הקלף החזק ביותר שלה ולכן זה צריך להיות הפקטור הראשון שאתם בודקים לפני הסדרי תשלום, הנחות, הטבות, שירות ויחסי אנוש.
רשימת לקוחות:
אמור לי מי הלקוחות שלך ואומר לך מי אתה… זה תקף שבעתיים כאשר מדובר על חברת השמה. ככל שלחברת השמה יש יותר לקוחות, ככל שיש לה לקוחות גדולים וחזקים יותר בענף בו אתם פועלים, ככה יש לה את הסיכוי הטוב ביותר להביא לכם את הטאלנטים המתאימים ביותר. חברות מובילות במשק הגיעו למעמד של מובילות בגלל סדרת הבחירות שלהם בפרטנרים ובספקים הטובים ביותר. אם חברה מובילה בענף שלכם, המעסיקה את העובדים המוכשרים ביותר, בחרה בחברת השמה X, יש סיכוי גדול שגם אתם תרוויחו אם תבחרו בשירותיה.
גמישות:
צרכי הגיוס שלכם משתנים ועוד צפויים להשתנות חדשות לבקרים בתנאי השוק הבלתי יציבים. אשר על כן, אתם זקוקים לחברת השמה שמסוגלת לספק לכם את הצרכים שלכם בהתאמה אישית. החל מהצורך של מנהל מקצועי בעובד זמני באופן מידי דרך דרישת ההנהלה לגייס מנהל בכיר בעל כישורים ייחודיים בתהליך דיסקרטי, ארוך ומורכב. שימו לב שחברת ההשמה שאתם בוחרים מסוגלים לספק לכם מכלול פתרונות לצרכים שונים ומשתנים ושהיא מציעה לכם חבילות שירות / תשלום בהתאמה אישית לצרכים אלו.
תחומי התמחות:
כפי שצוין בתחילת המאמר, מילת הקסם בעולם ההשמה היא התמחות. ישנן חברות השמה גדולות המציעות ללקוחותיהן שירותי השמה במגוון תחומים דרך מחלקות מקצועיות אשר כל אחת מתמחה בענף ייעודי (כמו השמה לעולם הפיננסי, השמה להייטק וכיו"ב) ויש חברות השמה בוטיק שמראש מגדירות את עצמן ככאלה המתמחות בנישה אחת כמו חברות השמה לעולם המשפטים או לענף התקשורת.
אם אתם ארגון המעסיק ציבור הומוגני של עובדים מבחינת תחומי עיסוק (למשל גוף פיננסי המגייס 90% מהעובדים לתפקידים של רואי חשבון, יועצי מס, חשבי שכר…), מומלץ לאתר חברת השמה המתמחה בגיוסים לתחום הפיננסי. אם אתם מגייסים עובדים מכמה ענפים שונים (מפתחי חומרה, אנשי שיווק תוכנה, מעצבים ועוד), מומלץ לכם לחפש חברת השמה גדולה בה פועלות כמה מחלקות המגייסות למרבית המקצועות בארגון שלכם.
תנאים והטבות:
כל חברת השמה מציעה מגוון חבילות שירות והטבות ייחודיות ללקוחותיה. חשוב לערוך סקר שוק לבדוק קצת לגבי החבילות ולראות אלו מהן מתאימות לצרכי הארגון הייחודיים שלכם. ארגון שנוהג לגייס עובדים רבים לתקופת ניסיון ובו קיימת תחלופה רבה של עובדים בשלושת החודשים הקרובים, ייהנה מחבילה בה הוא משלם על השמה רק לאחר שעובד צלח את שלושת החודשים הראשונים. או ארגון שמגייס כמות מאסיבית של עובדים בבת אחת (לרגל פתיחת קורס והכשרה מעשית לתפקיד ספציפי), ייהנה משירותי השמה בהם התמכור הוא עבור קורס/קבוצה ולא פר עובד.
חשבו על הצרכים של הארגון שלכם בהיבט של גיוס עובדים חדשים במהלך השנתיים האחרונות לפחות. נסו להעריך על פי ההיסטוריה ועל פי תכניות עסקיות עתידיות מהו היקף הגיוסים הצפוי לעתיד ובהתאם לכך, נסו לחפש את חברת ההשמה המעניקה לכם את המסלול המשתלם ביותר עבורכם.
*מתוך אתר משאבי אנוש EmployeWise
שלום.
ראשית, חברת השמה מחוייבת לפעול על פי רשיון 'לשכה פרטית לתיווך עובדים ישראלים'. אז זה הפרמטר הראשון. מה 1\1 2012 יצא תיקון מס' 8 לחוק כח האדם המטיל 'חבות שילוחית' על הלקוח כך שהאחריות במקרה של עבודה עם חברת השמה לא חוקית תיפול גם על הלקוח. באתר משרד התמ"ת ניתן לרשום את שם חברת ההשמה ולוודא חוקיות.
בנוסף, חברת השמה מחוייבת לניהול בחוק של מאגרי נתונים.
בצד המקצועי, מומלץ להכיר את החברה ובעיקר את הצוות הניהולי והמקצועי. ברבות מחברות ההשמה אין בכלל פרטים שמאפשרים ללקוח לדעת מי משרת אותו.
//www.moital.gov.il/NR/exeres/F889A86F-35ED-452C-874C-D075D6885B11.htm
וותק – חברת השמה טובה היא כזו שמצליחה להחזיק את הרכזים\ות הרבה שנים. זו עובדה המצביעה על כך שטוב לעובדים וכמובן שמצטבר נסיון ויכולת שמאפשרים השמה יעילה ומדוייקת יותר.
מוטיבציה – לחברת השמה בישראל יש בעיה. הלקוחות משלמים רק על הצלחה ולכן אין מניעה לפנות למספר חברות השמה. היות ויש רק 24 שעות ביממה, כדאי לבנות מודל שיאפשר ללקוח לסמוך על הזמינות והמוטיבציה של הרכז\ת. מומלץ להזמין את הרכז\ת למפגש בחברה ועוד יותר, לבקר בחברת ההשמה. זה מביא המו מוטיבציה הדדית.
מחיר – הכסף האמיתי שהולך לאיבוד במקרה של השמה לא טובה הוא על המשכורת ששולמה למועמד. החוק לא מאפשר לקחת חזרה את המשכורת. לכן, המו"מ על 10%-20% עם חברת ההשמה חשוב אבל זה הכסף הקטן ביחס לתוצאות איכותיות של השמה.
חשיבה עיסקית – השמה זה לא רק לשלוח קו"ח ולתפוס מקום 1. חשוב יותר לפתח תשתית הדדית שתהיה מכוונת איכות. כדאי להפגש עם בעלי הבית של חברות ההשמה ולהכיר את ה'ראש' שלהם. ככה עושים עסקים. אחרת, תקבלו מיילים ללא נשמה.
בהצלחה לכולנו
מנחם, בא נהייה ריאליים.
הרישיון לניהול לשכה פרטית אינו אלא תהליך בירוקרטי שלא קשור לרמה המקצועית של חברת ההשמה.
לא ליכולת שלהם לעבוד נכון עם מועמדים, לא לרמה המקצועית שלהם ולא לרמת הדיסקרטיות שלהם.
העובדה שרק ל 280 חברות מתוך 3600 יש אישור כזה (פחות מ-8%) רק אומרת שהיא לא רלווטית.
אם אתם רוצים להפוך את השוק למקצועי – תקימו בית ספר להסמכת חברות השמה ותלמדו את השוק לעבוד נכון.
אין שום דרך אחרת מחינוך שוק…
בברכה