חדשנות בלמידה – טכנולוגיה או אידיאולוגיה?

חדשנות בלמידה – טכנולוגיה או אידיאולוגיה?

מה המשמעות של חדשנות בלמידה, היכן היא פוגשת את עובדי הארגון ואת מנהלי ההדרכה, והאם חדשנות בלמידה היא בהכרח טכנולוגיה?

שיתוף
רינת אהרוני

רינת אהרוני

רינת אהרוני, מנהלת תחום פיתוח ארגוני וטכנולוגיות למידה בחברת Ness, תרצה בכנס הדרכה דיגיטלית שיתקיים ב- 13 בנובמבר בכפר המכביה, בנושא טכנולוגיה בשירות ההדרכה.

כולנו מדברים על חדשנות, חיים חדשנות, מצפים לחדשנות – כלקוח וגם כעובד ונשאלת השאלה – כיצד ניתן לשדרג את מיקומו של מנהל ההדרכה בארגון באמצעות כלים מעשיים ורעיונות ליישום ולביצוע?.

בהרצאתה, תסקור רינת אהרוני את אתגרי הלמידה של ארגונים כיום, את אתגרי מנהלי ההדרכה בעולם משתנה ותספק פתרונות יישומיים לחדשנות בלמידה.

"אפתח בנימה אישית – אני חובבת טכנולוגיה. אני מאוהבת בגאדג'טים, בכל מה שחדש, אני מתנסה על עצמי בכל מה שהטכנולוגיה מאפשרת לי ואני אוהבת את זה". אומרת רינת אהרוני, מנהלת תחום פיתוח ארגוני וטכנולוגיות למידה ב- Ness.

מהם היתרונות של טכנולוגיות הלמידה כשמדובר בפיתוח והדרכות לעובדים/מנהלים?

"אנחנו חיים בעולם משתנה, הטכנולוגיה משתנה תדיר ואנחנו, כמו רוב העובדים שלנו נוהגים להשתמש בטכנולוגיה כל הזמן – כלקוחות, כסטודנטים ותלמידים. בחיי היומיום שלנו בבית וגם במקום העבודה מקומה של הטכנולוגיה לא נפקד.
עובדי הארגון הם הלקוחות של מערך הלמידה הארגוני.

ולכן מערך הלמידה הארגוני חייב לספק לעובדים אותה חווית משתמש שלה הם רגילים מסיפורי לקוח אחרים בחיים שלהם.

מה זה אומר? חיפוש חופשי, קבלת תוצאות כאן ועכשיו, אפשרות לצרוך את השירות/מוצר,קרי את ההדרכה ותהליכי הלמידה הארגונים, שאני רוצה בכל מקום, בכל זמן ובעיקר מידית, ממשק מותאם אישית שגם לומד אותי ואת הצרכים והדרישות שלי – פרסונליזציה ועוד.

בנוסף, הטכנולוגיה מאפשרת לנו ללמד קהלים גדולים מאד, בפיזור ארצי או גלובלי, בזמן קצר הרבה יותר ובצורה מבוקרת יותר מאשר הלמידה המסורתית. יותר מכך, היא מאפשרת לנו להתאים את תהליך הלמידה ללומד, לספק לו בדיוק את מה שהוא צריך ברגע שהוא צריך, לא יותר, ולא פחות. נוסיף לזה את היכולת ללמוד בכל מקום וזמן ונבין מדוע לטכנולוגיות הלמידה החדשניות השפעה גדולה על המוטיבציה ועל אפקטיביות הלמידה".

אילו טכנולוגיות למידה אתם מיישמים ב- Ness?

"אנחנו בנס מיישמים את כל קשת טכנולוגיות הלמידה. החל מלמידה באמצעות מישחוק (Gamification) , דרך בניית סרטוני למידה ושילוב טכנולוגיות למידה בתוך יחידות לימוד אחרות וכלה בפיתוח יחידות למידה קטנטנות (מיקרו למידה), המאפשרות ללומד לצרוך בדיוק את מה שהוא צריך.

כל אלו עטופים במערכת לניהול למידה שפיתחנו – Vision המאפשרת להנגיש את תוצרי הלמידה החדשניים לכל עובד, בכל זמן בכל מקום ובאמצעות כל מכשיר (מחשב נייח, נייד, טאבלט וסלולר) – אנחנו מאמינים שלכל לומד יש את הזמן והמקום הנוחים לו ללמידה, ואת דרך הלמידה המתאימה לו, והשימוש בטכנולוגיות למידה מאפשר לנו ליצור מנעד גדול של אפשרויות.

למעשה, אנחנו יוצרים מעין "מזנון" מגוון של פריטי למידה קטנים, ומאפשרים לכל לומד למצוא את מה שמתאים לו ברגע שמתאים לו, המזנון נשאר פתוח 24/7 ואפשר לצרוך אותו מכל מקום. ולמנהל/ת ההדרכה בארגון קל לנהל זאת באמצעות מערכת/ פלטפורמה אחת , שגם היא נגישה מקום מקום ובכל זמן ומאפשרת הפקת דוחוץ, אנליטיקות וכל שאר צורכי ניהול ההדרכה".

מהי האידיאולוגיה סביב הטמעת טכנולוגיה ללמידה?

"עיקר הטעות היא שארגונים מאמינים שהשימוש בטכנולוגיה תמיד עדיף על למידה מסורתית, שהדור הצעיר יעדיף תמיד למידה באמצעות טכנולוגיה ושזה תמיד הפתרון הטוב ביותר. אך לא כך הדברים הלכה למעשה. המתכון הוא מינון ושילוב נכון של הדרכות מסורתיות יותר ולבין הכנסת טכנולוגיות למידה חדשניות".

מהם חסרונות הטכנולוגיה במקרים מסוימים?

"הטכנולוגיה – ככל שהיא מותאמת אישית, ופותחת אותנו לחוויות חדשות ומאפשרת לנו תקשורת עם עולמות רחוקים עלולה ליצור ניכור ומרחק אם היא לא מועברת ועטופה בצורה הנכונה

בנוסף לא לכל הלומדים נח עם טכנולוגיה.

שימוש בטכנולוגיות למידה נתפס לעתים, שלא בצדק, כלמידה עצמית – רוב הלומדים עדיין מעדיפים ללמוד בחלל למידה משותף, גם אם יתקדמו כל אחד בקצב שלו.

הבעיה הגדולה ביותר שאני רואה בשימוש בטכנולוגיה היא שהטכנולוגיה הופכת להיות מקודשת – ארגונים נוטים להשתמש בה ללימוד כל נושא, כל הזמן ולכל צורך.
וכאן הסכנה.

כמו כל דרך למידה אחרת – יש תחומים ששימוש בטכנולוגיה בהם לצורך למידה יקדם את הלומד ויסייע לו להשיג את המטרה בדרך היעילה ביותר. אך יש גם תחומים בהם שימוש בטכנולוגיות למידה עלול לעכב ולהפוך את הלמידה להרבה פחות יעילה.

צריך לבחון את המטרה אותה רוצים להשיג – ואז לבחון את כל הדרכים להשגתה ומתוכן לבחור את הדרך היעילה ביותר להשגתה".

באילו מקרים תעדיפי לבחור בדרכי למידה שאינן טכנולוגיות כגון סדנה, מפגשים בין אישיים, סימולציות ועוד?

"אם המטרה שלי היא ללמד מנהל להתמודד עם דילמות וללמוד תהליכי קבלת החלטות למשל – אני בהחלט יכולה לעשות שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות המשלבות משחקי חשיבה ותהליכי קבלת החלטות – אני אעדיף לתת לו להתמודד עם האתגרים לבד, בזמנו הפנוי בלי לחץ חיצוני. הפלטפורמה הטכנולוגית תאפשר לו לנתח את המהלכים שלו, את דפוסי קבלת ההחלטות שלו – גם בלעדי, הוא יוכל להתקדם וללמוד באופן עצמאי.

אבל אם המטרה שלי היא ללמד אותו להיות אסרטיבי לדוגמה, או להתמודד עם התנגדויות – אני אעדיף לעשות את זה בחברת מנהלים אחרים שיאתגרו אותו ויספקו לו סביבת אמת.

אם חשוב לי שעובד שלי ילמד טכניקה מסוימת, תהליך עבודה מסוים – יתכן שאבחר ללמד אותו באמצעות לומדה, סרטון, משחק או אמצעי טכנולוגי אחר.

אבל אם אני רוצה ללמד אותו שירות טוב מהו, אם אני רוצה ללמד אותו מניסיון של עובדים אחרי, אם חשוב לי השיח והדיון, אם אני רוצה לדבר על ערכים ואתיקה, אם ארצה לחשוף מנהל או עובד לצורך חשיבה וקבלת החלטות של אחרים – אני אעדיף סדנאות, מפגשים בין אישיים וסימולציות.

יש אינסוף נושאים ששימוש בטכנולוגיות למידה מייעל משמעותית את איכות הלמידה שלהם, אך יש אינסוף נושאים אחרים שבהם אבחר דווקא דרכי למידה אחרות.

אסור לנו להיות עיוורים, הטכנולוגיה אינה חזות הכל, חייבים להגדיר במדויק את המטרה שרוצים להשיג, לבחון את כל הדרכים שיאפשרו לו להשיג אותה, ומתוכן לבחור את היעילה והנכונה ביותר – טכנולוגית או אחרת".

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה