לאחר התארגנויות ופיזור הילדים בבוקר, עולים על הרכב לעבודה. הנסיעה יכולה להיות התחלה נעימה ליום, קצת שקט ורדיו בין הלחץ של הבוקר לתחילתו של יום העבודה, אך באותה מידה היא יכולה להיות סיוט.
מעבר לפקקים, גורם נוסף ומשמעותי מאוד הקובע את חוויית הנהיגה היא נוחות הישיבה במושב הנהג.
נוחות הנהיגה מושפעת כמובן מסוג הרכב ואיכות המשאבים שהיצרן השקיע בכיסא, אך גם לנו הנהגים יש לא מעט דברים שאנו יכולים לעשות על מנת להשפיע על הדרך בה 'תרגיש' לנו הדרך.
למה בעצם חשוב לשמור על תנוחת נהיגה נכונה ובריאה?
• בזמן הנהיגה אנו יושבים באותה תנוחה, כמעט ללא תנועה וכמעט תמיד באותה תנוחה, הדבר גורם לעומס מתמשך, מצטבר והרסני בגב התחתון.
• בשל התנוחה הסטטית יש האטה בזרימת הדם, בעיקר לרגליים.
• האחיזה המתמשכת בהגה, במיוחד בתנוחות שגויות, עלולה ליצור עומס ופגיעות במפרקי כפות הידיים, המרפקים והכתפיים.
• הכיפוף של הגב העליון אל ההגה שרבים מאיתנו חוטאים בו, גורם למתח באזור השכמות, הצוואר וחגורת הכתפיים.
גורמי הסיכון שהוזכרו קיימים גם במושב האיכותי ביותר ולכן, גם אם שפר מזלכם ואתם נוהגים ברכב בו אתם לא חושבים שיש בעיה מיוחדת עם הכיסא, כדאי לכם להמשיך לקרוא… על מנת לוודא שתנוחת הישיבה שלכם ברכב, נכונה:
מרחק הכיסא מההגה
המרחק הנכון מההגה, מאזן בין נוחות הידיים ונוחות הרגליים, אם נשב קרוב מדי, הברכיים והגב התחתון יסבלו, אם נשב רחוק מדי חגורת הכתפיים תסבול.
נסו לשבת כך שבעת אחיזת ההגה, המרפקים יהיו קרובים יחסית לגוף והברכיים בכיפוף של 100-120 מעלות.
משענת הכיסא
כוונו את משענת הכיסא ל-100 עד 110 מעלות, אם אתם מרגישים שחסרה תמיכה באזור הגב התחתון, הוסיפו כרית תמיכה קטנה באזור הקשתי של הגב (הקשת המותנית).
עומק המושב
וודאו שכאשר אתם מצמידים את הישבן אל משענת הכיסא, נשאר רווח של ארבע אצבעות בין אחורי הברך לשפת המושב, אם המרווח קטן מזה, הוסיפו כרית בגב על מנת " להקטין" את עומק המושב. לחץ מתמשך על אחורי הברך עלול להיות הרסני לאורך זמן.
ההגה
מומלץ לאחוז את ההגה כאשר הידיים בגובה הכתפיים או נמוך מהם, תוך כיפוף קל במרפקים.
תנוחת הישיבה
• נסו להצמיד את הישבן והשכמות אל משענת הכיסא, על מנת לשמור על המבנה הטבעי של עמוד השדרה.
• הוציאו חפצים מהכיסים, הם עלולים לגרום לישיבה לא מאוזנת ולגרום ללחץ מקומי על עצב או לפגיעה באספקת דם.
• הימנעו מהשענת הידיים לאורך זמן על הידית בדלת או כל אזור בלתי מרופד אחר, בחלק האחורי של המרפק עובר עצב (Ulnar Nerve) שהינו רגיש מאוד ללחץ.
• כוונו את המראות כך שלא תאלצו לבצע תנועות קיצוניות בצוואר, היזהרו במיוחד ממראה מרכזית גבוהה היא עלולה לגרום לכם "להרים" את הראש כשאתם מסתכלים בה, תנוחה זו לאורך זמן, גורמת נזק לחוליות הצוואר.
• הימנעו ממתח לא סימטרי בחגורת הכתפיים (השענת יד על החלון לדוגמא), תנוחה זו מגבירה את המתח באזור זה.
• אחזו את ההגה בעדינות ורכות ונסו לגוון את הדרך בה אתם אוחזים בו.
בנוסף, ניתן לנצל את הזמן לכמה תרגילים אשר לא מפריעים לנהיגה אך תורמים לבריאותנו:
• הכניסו את הבטן והחזיקו אותה מהודקת למספר שניות, פעולה זו מחזקת את שרירי הבטן הרוחביים, העוזרים בין היתר בהפחתת הדחיסה בין חוליות הגב התחתון.
• נסו לזקור את הגב כלפי מעלה, דמיינו שאתם דוחפים את התקרה עם הראש ( בלי להרים את הסנטר מעלה) ונסו לחוש איך עמוד השדרה נפתח והלחץ בין החוליות יורד.
• הצמידו את השכמות אחת לשנייה, כך תפתחו את בית החזה, תשפרו את ערנותכם ותצליחו לשמור על ישיבה זקופה ולהלחם ברכינה קדימה.
• כשהגעתם ליעדכם ובמיוחד אם נהגתם יותר מחצי שעה, תנו לעצמכם 2-3 דקות לפני שאתם "רצים הלאה" ובצעו מתיחות ותנועות בגב העליון והתחתון.
מאחלת לכולכם נסיעה טובה, בריאה ובטיחותית.
דלית בן טובים היא מומחית לארגונומיה ומנהלת מקצועית של חברת ארגו פור יו בע"מ, המתמחה בארגונומיה וקידום בריאות בארגונים.