העקרונות המנחים לראיון עבודה מצוין

העקרונות המנחים לראיון עבודה מצוין

אלונה מנו, מנהלת משאבי אנוש בחברת 'אחים עיני', מסבירה על עריכת ראיון עבודה איכותי ואפקטיבי

שיתוף
אלונה מנו

אלונה מנו

יש הבדל ברור בין עריכת ראיון עבודה סטנדרטי ובין ראיון עבודה איכותי ומעמיק, שתוצאותיו ניכרות לאורך זמן.

ראיון עבודה מצוין, הוא כזה שהמראיין שולט בו ומוביל את הראיון, יודע היטב אילו שאלות לשאול את המועמד ומה התשובות יניבו, ומיטיב לזהות את המועמדים המוכשרים ביותר מבין יתר המועמדים.

אלונה מנו, מנהלת משאבי אנוש בחברת 'אחים עיני', עובדת בחברה מזה 6 שנים כמנהלת שיווק ומנהלת משאבי אנוש. היא אומרת: "היום מאוד קשה לגייס עובדים גם להייטק ובעיקר לללו-טק. המרואיינים מראיינים אותנו המראיינים עוד בטלפון, קובעים ראיונות ולא מגיעים אליהם בלי להודיע, לכן מנהל משאבי האנוש צריך להיות יצירתי ומשכנע כבר בשיחת הטלפון הראשונית וכך ברוב המקרים שיחת הטלפון הופכת לראיון מקדים.

אנו נתקלים היום בסוג מחפשי עבודה חדש שלא ממש רוצה כל עבודה טמעדיף להיות בבית ולקבל אבטלה
בקיצור יש תסכול גדול מאוד מהרבה מנהלי משאבי אנוש לגבי כח העבודה בישראל".

מהם העקרונות המנחים לניהול ראיון עבודה מצוין?

"העקרונות הבסיסיים הם:

א. קודם כל לקבל את המועמד בזמן לא לתת לו לחכות הרבה זמן, כי גם ככה הוא במתח מהמעמד לכן רצוי לקבוע מרווח סביר בין ראיון לראיון.

ב. סביבת ראיון העבודה (שולחן המראיין) צריכה להיות נקייה ומסודרת כדי שיהיה קשר עין ישיר בין המראיין למרואיין,  חשוב להסיר חומר כתוב מעל שולחן המראיין, כיוון שלמרואיינים יש נטייה לקרוא כל דבר שעל השולחן.

ג. חשוב לדומם מכשירים ניידים ולא לענות לשיחות במעמד הריאיון, זה קוטע את הרצף של הריאיון ואת חוט המחשבה של המראיין והמרואיין.

כיצד את מתחילה את ראיונות העבודה?

"אני נוהגת להתחיל את הריאיון בהצגת הנוכחים במעמד, שואלת את המרואיין האם הוא הגיע אלינו בקלות (כדי לדעת אם תהיה לו בעיית תחבורה בעתיד), מציעה לו כמובן לשתות, ואז לפני שאני מבקשת ממנו שיספר על עצמו ועל התחומים בהם הוא עסק אני מספרת לו על העסק שלנו כדי שהוא ידע קודם כל לאן הוא הגיע: אחים עיני היא חברה משפחתית שקיימת כבר מעל 67 שנה, עוסקת בתחום של ניקוי שטיחים, ריפודים, ווילונות ונותנת שירות כלל ארצי.

אני מספרת על המחלקות השונות ואז המועמד כבר מרגיש יותר נוח. קודם כל, הוא מבין שהוא הגיע לחברה משפחתית שהעובדים שלה חשובים לה כמו משפחה. מכאן הריאיון זורם ביתר נינוחות מצד המועמד".

מה חשוב שהמראיין ישדר למרואיין במהלך ראיון העבודה, ומדוע?

"חשוב שהמראיין יהיה קשוב למרואיין, לא יכנס בדבריו, לא יתעסק בזמן הריאיון בדברים מסיחי דעת כגון: תקתוק עט, נדנוד הכיסא, וכו'. רצוי שהמראיין ישב זקוף, כי שפת הגוף שלו משדרת למרואיין את הרצינות של החברה".

אילו שאלות חשובות לשאול את המועמד כדי ללמוד את הכישורים ואת המיומנויות הרכות שלו?

"שאלות שחשוב לשאול את המועמד:

א. איך אתה מתמודד במצבי לחץ, תן דוגמא למצב לחץ בו היית נתון ואיך יצאת ממנו.

ב. אם ישנה אי הסכמה בינך ובין המעסיק לגבי עניין עקרוני שקשור לעבודה, איך תתמודד עם זה.

ג. מהן הסיבות לכך שעזבת את מקום העבודה שלך… אם מדובר בשכר או ביחסי עבודה או שלא הסתדרת עם הצוות (נקודות אלו מלמדות על אופי המראיין ועד כמה הוא רציני במקומות עבודה).

ד. מה החולשות שלך ומה החזקות שלך?

מה חשוב לך במיוחד לגלות לגבי המועמד?

"אני תמיד מחפשת שחקני נשמה ואנשים שעבדו במשרות לאורך זמן ולא נדדו מעבודה לעבודה".

כיצד מייצרים שיח אישי בראיון העבודה?

"ברגע שפותחים את הריאיון באווירה טובה ומה שנקרא "מפוצצים את בלון הלחץ" שהמרואיין שרוי בו עם איזה משפט חולין ונותנים למרואיין להרגיש שהוא בסביבה בטוחה ולא מאיימת, הריאיון הופך הרבה יותר נעים לשני הצדדים".

כיצד מסיימים את הראיון, במה מעדכנים את המועמד?

"את הריאיון מסיימם בכך שמבטיחים למרואיין תשובה בזמן סביר. חייבים להחזיר תשובה גם לחיוב וגם לשלילה כדי לא להשאיר המועמד בהולד".

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה