"הזווית המשפטית בהעסקת אנשי מכירות הינה מורכבת הרבה יותר מהנושא של דיני עבודה לגבי עובדים במקצועות אחרים, שכן יש סוגיות הקיימות רק לגבי מערך המכירות. גם מנהלים בעלי ניסיון רב בתחום המכירות, דוגמת סמנכ"לי מכירות, סמנכ"לי משאבי אנוש של ארגונים בעלי צוות מכירות וכדומה, אינם יודעים תמיד לענות על שאלות בתחום זה, ולשם לכך חשוב להיעזר ביועצים משפטיים", כך אומר עו"ד רענן קריב, לקראת הרצאתו ביום העיון שיתקיים ב-16 בינואר בכפר המכביה, בנושא: 'ניהול ההון האנושי במערך המכירות'. עו"ד קריב הוא עורך דין מומחה לדיני עבודה, והרצאתו ביום העיון תעסוק בנושא: סוגיות משפטיות בהעסקת ובתגמול אנשי מכירות.
האם העמלות של אנשי המכירות הינן רכיב פנסיוני?
"בעקרון, עמלות מכירה לאיש מכירות שעבודתו במכירות, הן חלק מהשכר שלו לכל דבר ועניין, ולכן הן חלק בלתי נפרד מבסיס השכר הקובע. זוהי התמורה שמקבל העובד – איש המכירות במקרה זה – עבור ביצוע עבודתו הרגילה, ולכן היא, ולא רק 'שכר בסיס' כלשהו, מהווה את שכרו. עמלות אלה מהוות רכיב פנסיוני והן נכנסות לשכר לצורך פיצוי פיטורין, לחישוב ערך של שעת עבודה, לצורך פידיון חופשה וכו. במילים אחרות, עמלות מכירה לאיש מכירות, שעבודתו במכירות, הן חלק מהשכר לכל דבר ועניין".
מהו השכר הקובע ומה ההבדל בינו לבין רכיבי שכר אחרים?
"השכר הקובע הוא השכר שעובד מקבל כדי לבצע את העבודה הרגילה שלו. התנאי היחיד לקבלת אותו שכר, הוא ביצוע עבודתו. עמלות מכירה הן אמנם רכיב משתנה, וסכומן לא חייב להיות קבוע, אבל איש מכירות שעושה את עבודתו, מוכר מוצרים או שירותים. אם הוא לא מצליח במכירות לא תהיה לו עמלה. אבל הוא אם מבצע את עבודתו, תצמח לו עמלת מכירה. כלומר הוא צריך רק לעשות את עבודתו. עמלת המכירה לא מתקבלת כתוצאה מביצוע משימה מיוחדת, והיא איננה מותנית במשהו אחר שהוא מעבר לעבודתו הרגילה, שהיא למכור".
האם בונוסים הינם רכיב פנסיוני?
"השאלה הגדולה היא מה זה בונוס. איך מגדירים בונוס. יש מעסיקים שאוהבים לכנות את עמלות המכירה בשם: 'בונוס'. כלומר, העמלות מופיעות בתלוש השכר תחת ההגדרה 'בונוס'. לפעמים מעסיקים חושבים שאם הם יכנו את עמלת המכירה 'בונוס', הם יוכלו לא לכלול אותה בשכר לצורך פיצויי פיטורין או הפרשות פנסיוניות.
"זוהי טעות. המשמעות הרגילה של בונוס היא מענק מיוחד שבדרך כלל נתון לשיקול דעת מוחלט של המעסיק, ושהוא מעניק אותו על פי ראות עיניו, בדרך כלל בעקבות הצטיינות מיוחדת על הישגים יוצאי דופן. בונוסים כאלה שנתונים לשיקול דעת של המעסיק, לא מהווים רכיב פנסיוני ולא נכללים ברכיב הפיצויים.
"בונוסים כאלה הם בדרך כלל שנתיים (מוענקים אחת לשנה) או רבעוניים (אחת לרבעון), הם יכולים להיגזר מרווחים של מחלקה או יחידה, והם לא נכללים בשכר. בונוס שנגזר מרווחי מאזן שנתי, לא נכלל בשכר הקובע. בונוס שנגזר מהישגים של מחלקה שהעובד עובד בה, לא נכללים בשכר הקובע. ולכן אינם משוקללים כרכיב פנסיוני".
האם לאיש מכירות המסיים את העסקתו בחברה, מגיעות עמלות על עסקאות שהוא תרם רבות ליציאתן לפועל, אבל נחתמו רק לאחר עזיבתו, או על עסקאות שנחתמו בתקופתו אבל התשלום נגבה לאחר עזיבתו?
"זאת שאלה של הסכמה מראש בין העובד למעסיק. כל הנושאים שקשורים לעמלות ובונוסים, שנקבעים בהסכמה בין העובד למעסיק, אינם קבועים בחוק. למעשה, אין חובה לשלם לאיש מכירות עמלת מכירה. זה לא נגזר מחוק אלא מהסכם. לכן, בהסכם אמור להיקבע מה קורה כאשר העובד מסיים לעבוד בחברה. יש מקרים שבהם ההסכם קובע שהעובד יקבל את העמלה גם לאחר סיום עבודתו, ויש מקרים שלא.
"לדוגמה, אם איש המכירות קשר עסקה, אבל לפי ההסכם שנחתם עימו, העמלה משתלמת רק לאחר שהלקוח משלם בפועל, ובזמן עבודתו של איש המכירות בחברה הוא סגר את העסקה, אבל התשלום מהלקוח הגיע לאחר שסיים לעבוד בחברה, יתכן שבמצב כזה, בכפוף להסכם ההעסקה שלו, הוא לא יקבל את העמלה. זה תלוי במה שנקבע בהסכם ההעסקה. יש גם מקרים בהם נקבע אחרת בהסכם העסקה, והוא כן יקבל את העמלה למרות שהפסיק לעבוד בחברה.
"דוגמה אחרת היא הסכמי העסקה שקובעים, כי הזכאות לעמלות היא כל עוד איש המכירות עובד בחברה. ברגע שהוא לא עובד בחברה הוא לא מקבל כלום. גם אם הוא היה זה שעמד לחלוטין מאחורי העסקה. הנקודה החשובה כאן היא שהחוק לא דן בזה".
למי שייכים הלקוחות? לחברה או לאיש המכירות?
"הלקוחות שייכים תמיד אך ורק לחברה. לעובד שכיר יש משכורת. אין לו 'בעלות' על לקוחות. הלקוחות הם של החברה והיא אחראית כלפיהם, לטוב ולרע. לדוגמה, החברה אחראית לאיכות השירות או המוצר שהיא מספקת ולא איש המכירות שמכר את אותו מוצר או שירות".
האם מותר למנהל בחברה לקחת לקוח מאיש מכירות ולהעביר אותו לאיש מכירות אחר?
"מותר, בוודאי שמותר. עם זאת, במקרים מסוימים יתכן שהעברת לקוח לאיש מכירות אחר משמעה הרעה מוחשית בתנאי העבודה. אם מדובר בלקוח גדול, עם היקף מכירות גדול, והעברתו לאיש מכירות אחר תגרום בוודאות לירידה חריפה בהכנסתו החודשית של איש המכירות שממנו 'הועבר' הלקוח, יכול להיות שצעד כזה יחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה. במקרה כזה, איש המכירות יוכל להתפטר בדין מפוטר עם פיצויי פיטורין. אבל הוא לא יכול למנוע את ההעברה. המעסיק רשאי לעשות את זה".
למי שייך בסיס הנתונים של לקוחות פוטנציאליים שאיש המכירות גיבש בתקופת עבודתו?
"למעסיק. אך ורק למעסיק. כל הנושא של הגבלות עיסוק וסעיפי הגבלת עיסוק שבדרך כלל לא אוכפים אותם, וכל נושא חובת הסודיות שנגזרת מכוח החוק ולכן אין צורך בהסכם כדי לאכוף אותה, הוא בעייתי. רשימת לקוחות, ועל אחת כמה וכמה בסיס נתונים שנוגע ללקוחות, הם סוד עסקי. בסיס נתונים כזה שייך למעסיק. לעובד אסור להוציא אותו החוצה ואסור לעשות בו שימוש. ובוודאי לא לגלות לאף אחד בחוץ מה כולל בסיס הנתונים הזה, ולא לעשות בו שימוש לאחר שהפסיק לעבוד בחברה".
תוכלו לפגוש את עו"ד רענן קריב ולשמוע עוד על נושא הרצאתו ביום העיון שיתקיים ב-16 בינואר בכפר המכביה.
הדס
בוקר טוב
עזרתם לי מאד.
רק 2 שאלות קטנות, כתבתם : לפעמים מעסיקים חושבים שאם יכנו את עמלת המכירה 'בונוס', הם יוכלו לא לכלול אותה בשכר לצורך פיצויי פיטורין או הפרשות פנסיוניות. זו טעות.
האם יש חוק חד ערכי שאומר שחובת המעסיק להפריש פיצויי פיטרין גם על העמלות ומה קורה למי משלא הופרשו לו פיצויי פיטרין כחוק במשך שנים , האם זה ניתן לתיקון?
האם אילוץ חתימה על הסכם תוך איום על פיטורים חוקי בנושא זה.
בכבוד רב
בכר חיים
יש הבדל מהותי בהגדרה של בונוס לעומת עמלה, גם אם המעסיק בחר לקרוא לעמלה בשם בונוס.
בונוס הינו משהו "חד פעמי" / עייתי שאינו מהוגן בחוזה ואינו משולם באופן קבוע ו/או אינדבידואלי. עמלה לרוב קשורה באופן ישיר לביצועים (לדוגמה – אחוז מהמכירות) והוא קבוע ומשולם כחלק מהשכר. כמו כן נהוג לשלם עמלות לסוגי עובדים מסויימים (כגון אנשי מכירות).
לפיכך גם אם המעביד קרא לכך בונוס, עובד יוכל לתבוע בדיעבד ולקבל פיצויים על בסיס עמלות ששולמו לו.
לגבי אי תשלום, יש לבחון כל מקרה לגופו, ובכל מקרה ראוי וניתן לתקן טעויות הפרשה בכל מקרה שכן הדבר מעיד על נכונותו של המעסיק לשלם וגם אם מדובר בתיקון טעות, הדבר מפחית את הסיכוי שעובד מפוטר יילך לבית משפט ובמידה ויבחר בדרך זו הדבר יטיל אור חיובי על המעסיק. ועדיין יש הרבה דברים שנדרש לדעת: לדוגמה מה מועד התחלת העבודה של העובד – שכן חוק פנסייה חובה הינו חדש יחסית ועבר שינויים שונים (2011, 2014…) וכן האם לעובד ניתן לפי סעיף 14 או לא, וכדומה…
ובכל מקרה אנו ממליצים לשאול עורך דין בתחום, או לעבור הדרכה מסודרת בנושא.
אנו בפורטל עורכים מפעם לפעם הדרכות דיני עבודה, תוכלו למצוא פרטים נוספים בקישור המצורף:
//www.hrus.co.il/%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99-%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94/
כתבה מאוד ברורה ומעניינת.
"עמלות אלה מהוות רכיב פנסיוני והן נכנסות לשכר לצורך פיצוי פיטורין, לחישוב ערך של שעת עבודה, לצורך פידיון חופשה וכו."
מה בנוגע לימי חופשה שהם על ח-ן המעביד כגון ימי חג, האם גם במקרה הזה המעביד צריך לשלם לפי ממוצע של בסיס ועמלות?
מה קורה אם המעסיק בטופס 100 רושם את עמלות המכירה החודשיות כבונוס שנתי שאותו הוא מחלק כל חודש וכמובן שזה משבש את טופס ה100 לאבטלה האם זה חוקי?
וגם על עמלות מכירה הוא לא משלם פיצויים כי הם רשומים כבונוס שנתי שחולק לחודשים?
רישום עמלות מכירה כבונוס הינו חוקי כמובן בהנחה שהוא מוגדר ונובע באופן ישיר מהמכירה ובאופן קבוע (לא אירוע חד פעמי לדוגמה בעקבות הצלחה של פרויקט או מכירה מיוחדת שבה המעסיק מתגמל את העובדים באופן מיוחד).