כולנו עושים חשבון נפש לקראת סוף שנה אזרחית ותחילת שנה חדשה. השנה נעשה מנוי לחדר כושר וממש נתמיד… השנה נעשה דיאטה… השנה נשקיע יותר בזמן במשפחה… רוב מנהלי משאבי אנוש בעולם קבעו לעצמם לקחת את הצעד הגדול קדימה, לפרוץ גבולות ארגוניים, להשפיע ולהיות משמעותי!
איך עושים את זה?
אתר משאבי האנוש TLNT מציג את הטיפים של מנהלי משאבי האנוש המובילים:
1. השנה ניקח את נושא דיני עבודה כפרויקט, נרחיב את הידע שלנו ונדאג להעביר אותו בצורה משמעותית כדי ליצור תרבות העסקה חוקית, הגונה והוגנת עד כמה שניתן:
תביעות משפטיות של עובדים ותדמית כללית של ארגון שיוצר סביבת עבודה ותנאי עבודה שאינם מתיישבים עם חוקי העבודה, הסכמי העבודה ונורמות העבודה הקיימות כיום – מהווים איום גדול על הארגון. מנהל משאבי אנוש שידע לנצל את הסכנה הזו כאתגר וכהזדמנות יוכל לעשות את אחד הצעדים המשמעותיים ביותר בקריירה שלו בהיבט של מיתוגו בארגון כשותף עסקי אסטרטגי.
בין אם פועלת בארגון מחלקה משפטית ובין אם הארגון נעזר במשרדי עורכי דין חיצוני, קיימת חשיבות מכרעת לכך שמנהל משאבי אנוש יהיה בקיא בדיני עבודה, בחוקים קיימים, חוקים חדשים, נורמות, פסיקות שמתקבלות בבתי הדין לעבודה ביום יום, פסיקות תקדימיות וכיו"ב. הבקיאות בדיני עבודה ואחר כך המעורבות האקטיבית של מנהל משאבי אנוש בכל הקשור לחוקי עבודה (שכר, שעות נוספות, פיטורים, שימוע, פיצויים, תנאים, ביטוחי חובה ועוד) תבסס את מעמדו של מנהל משאבי אנוש כשותף עסקי המוביל מהלכים חשובים ביותר בארגון.
מנהל משאבי אנוש יכול לבסס את מעמדו בתוך הארגון כפונקציה שאליה מגיעים להתייעץ בנושא: הסכם עבודה, שינוי תנאי עבודה, הליך שימוע לקראת פיטורים, קידום עובד וכיו"ב. בו בעת, העמקת הידע בדיני עבודה והנחל הידע בארגון מתוך מחויבות לפעול בהתאם לחוק, מסייעת למנהל משאבי אנוש למתג את הארגון, בהיבט של מיתוג מעסיק, כלפי חוץ, מה שייקל על פונקציות עסקיות שונות כגון: גיוס עובדים, גיוס משקיעים וכיו"ב.
2. השנה נהפוך את מקום העבודה למקום מקדם בריאות כדי שהעובדים שלנו יהיו בריאים יותר, פרודוקטיביים יותר ולא פחות חשוב – מאושרים יותר:
בארגונים ובפרט בארגונים גדולים אין כמעט קונצנזוס. כל ישיבה, לא משנה באיזו פורום או באיזה נושא, היא עוד הזדמנות לוויכוחים במינו זה או אחר. מעטים (ואולי מעטים מדי) הם המקרים בהם כל משתתפי הפאנל מסכימים על אותו רעיון, אותה דעה, אותה דרך. אולם, יש נושא אחד שעליו אין חולקים – בריאות במקום העבודה הוא נושא חשוב וחשוב לקדם אותו כמה שיותר מהר.
בין אם הארגון פועל במדינה בה יש ביטוח בריאות ממלכתי או במדינה בה המעסיק הוא שנושא בנטל הפרמיה – העולם המערבי רוצה להיות בריא, להאריך שנים ולחיות באיכות חיים גבוהה עד כמה שניתן. כל ארגון רוצה עובדים חיוניים יותר, שנעדרים פחות מהעבודה בעקבות מחלה (שלהם או של בני משפחה). כל ארגון, גם אם הוא לא פועל למטרות רווח, שואף שהעובדים שלו יהיו פרודוקטיביים, אופטימיים, מלאי אנרגיה וביטחון. לכן, אם עוד לא בניתם תוכנות לקידום בריאות במקום העבודה, זו ההזדמנות שלכם לקחת את היוזמה ולפעול לקידום מטרה שהיא בגדר קונצנזוס.
3. השנה נהיה אנליטיים יותר, נצלול פנימה לנתונים הגדולים, נקבל החלטות בצורה מושכלת באמצעות Big Data, ונוביל את התפישה הזו בארגון, תוך שאנחנו מסייעים למנהלים ולעובדים לקבל החלטות נכונות תוך שימוש בנתונים:
מה זה אומר? מעבר לשימוש בנתונים גדולים, ראיה אנליטית של נתונים, מגמות, סיכונים, טרנדים, השוואה בין הארגון לארגונים מתחרים בשוק המקומי או הגלובאלי, הסקת מסקנות מתוך סקרים ומחקרים, שימוש בבנצ'מרק, איסוף נתונים, ניתוח נתונים, הפיכת מידע לידע והפקת מסקנות ולקחים מתוך קריאת נתונים. כך תהפכו לשותפים עסקיים בעלי ידע מוכח, כלים חיוניים ויכולת להבין מצבים קיימים, לחזות הסתברויות והתרחשויות, לקבל החלטות נכונות בנקודות הזמן הנכונות.