מאת גל אברהם *
להתחיל מקום עבודה חדש, אתם בטח יודעים, זה סרט לא קטן. אתם מגיעים למקום חדש לגמרי, לא מכירים את הנפשות הפועלות ואת הפונקציות החשובות. אתם לא סגורים על מה בדיוק מגיע לכם ומתי, ולמי לפנות אם אתם לא מקבלים את זה. זה קשה כי לכל מקום עבודה יש את הנהלים שלו, מה מותר, מה אסור, מה מומלץ. ביום הראשון, אין להם, העובדים החדשים, שמץ של מושג מכל אלה. כמו שאמרנו, סרט.
מצד שני, גם לקבל עובדים זה די סרט. עובד או עובדת חדשים מתחילים את היום הראשון שלהם ואת כל הדברים האלה, שציינו מעלה (ועוד רבים אחרים), צריך להעביר להם כמה שיותר מהר. חשוב שידעו לאן הגיעו ואיפה הם נמצאים, מה מקובל, מה מגיע להם, מה מצופה מהם. חשוב שיתחילו לעבוד בראש נקי ושקט.
אחת האפשרויות שעומדות בפניכם היא לכנס את העובדים החדשים ליום אוריינטציה, לזמן את מנהל/ת משאבי האנוש, את הסמנכ"ל, את הבחורה מהכספים ולעשות רצף הדרכות.
ובעוד שבועיים, כשיגיעו עוד כמה עובדים חדשים – לזמן את כולם שוב. ואז שוב. כמו שאמרנו, סרט.
סרט אוריינטציה, הדרך החכמה לקלוט עובדים חדשים
יש דרך לחסוך את כל זה, לכם ולעובדים. אפשר פשוט לרכז את כל המידע החשוב, בצורה מעניינת, מקורית וזכירה בסרט אחד קצר – סרט אוריינטציה. סרט כזה יאפשר לעובדים החדשים להבין בצורה מהירה וקלה איפה הם נמצאים, מה ההיסטוריה של החברה, מהי התרבות והרוח הארגונית, עם מי צריך לדבר ואיך מתנהלים.
מה אפשר להציג בסרט אוריינטציה שעשוי כמו שצריך?
- מידע על החברה – הרקע ההיסטורי של החברה, קצת על המייסדים וחזונם, נקודות ציון חשובות ועוד.
- עובדות שצריך לדעת, סיפורים ואנקדוטות – הישגי החברה, חשיפה תקשורתית ואפילו איזה סיפור משעשע אחד. לכל חברה יש כאלה וזה תמיד יוצר עניין.
- הרוח הארגונית – המחשה ברור של חזון החברה, התרבות הארגונית ומבט לעתיד.
- תהליך הקליטה בעבודה – "טופס טיולים", פונקציות חשובות בארגון (שכר, כוח אדם, רכב, הנהלת חשבונות), מה מגיע לעובד ומתי.
- מה מותר ומה אסור – מה שמקובל בחברה הקודמת של העובד לא בהכרח נהוג בחברה החדשה. אז מה מקובל ומה לא?
- המנכ"ל, הסמנכ"ל והנהלת חשבונות – כמה מילים על החברה, העבודה והעתיד מהגורמים הבכירים תמיד מוסיפות.
- עובדים כמוני וכמוך – כמה מילים על האנשים והעבודה שבאות מעובדים רגילים או מצטיינים יוצרות אמינות ותחושת אחווה.
- חברה גלובלית – אם יש לכם סניפים ברחבי העולם תוכלו להציגם ולהמחיש את הבינלאומיות שלכם.
- לקוחות מרוצים – אותם לא תוכלו להביא פעם בחודש לדבר ביום אוריינטציה.
- תהליכים מורכבים – חשוב לכם להמחיש תהליכים ארגוניים? בעזרת אנימציה תוכלו להציג הכל.
תועלות עצומות למעסיק
למה זה טוב? כי אתם, כמעסיקים, מקבלים סרט אחד בעל מסר אחיד ומחודד, המוגש בצורה מעניינת ויצירתית וזמין לכם ולעובדים בכל עת לצפייה חוזרת. את הסרט תוכלו להציג לעובד חדש מיד עם כניסתו לעבודה, ולא תצטרכו לחכות למפגשי אוריינטציה רבעוניים. בנוסף, מדובר בחסכון עצום של זמן ומשאבי הדרכה.
סרט זה סרט זה סרט
ולא, בגלל שקוראים לזה "סרט אוריינטציה" זה ממש לא אומר שזה חייב להיות משעמם, או מונוטוני, או מתיש. כמו לכל סרט אחר, גם לסרט אוריינטציה יש קהל יעד ואת הקהל הזה אפשר לעניין, להצחיק, לרגש או להפתיע בעזרת שימוש באנימציה ואפקטים. במילים אחרות, אם הגישה לסרט הזה היא יצירתית, חכמה ומדויקת, אם עבודת המחקר, התסריט והבימוי נכונה – אפשר להפוך גם סרט אוריינטציה לסרט טוב.
קחו למשל את ג'ימי פאלון, מנחה הלייט-שואו של NBC, שהכין סרט אוריינטציה (גם אם לא ברצינות) לקהל התכנית שלו: